Week 6
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
-
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
- Vanuit houding naar ritme
- Vanuit ritme naar balans en houding(5-6) en vanuit ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
Les 6 Pas het schema weer aan met je eigen ingrediënten.
Bij 5-6 vanuit ritme, ondersteund met tellen, muziek, dieren geluiden naar stabiliteit situaties.
7-8 Ritme opdrachten voor de bocht(r.e).
9-11 Ritme opdrachten voor de bocht(r.e). en toepassen in de bocht.
Week 6 | 5-6 | Vanuit houding naar ritme | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1 |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan een weer een opstaan, zit, schaatsen en remmen. |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondjes(5x) om de pionnenbaan. Weer ergens onderdoor schaatsen. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 |
Een opstaan, zit opdracht.
|
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
|
7 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht met starten en remmen op aangeven van jou.
Dit is weer een herhaling, kies nieuwe verhalen, laat ze weer zelf iets bedenken. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
8 |
Afsluiting met een spel
Bijv. Annemaria koekoek Meerdere weken achter elkaar een zelfde spelletje werkt goed bij deze groep |
|
Op een afgesloten stukje ijs.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 6 | 7-8 | Vanuit houding naar ritme en timing (intro bocht) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Even herhalen |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan rondjes om de pionnenbaan(steeds 5 stuks) hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3
Herhaal |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
Bij begin en einde pionnenbaan remmen, zijwaarts overstappen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
5 |
Op de plaats in ritme overstappen oefenen.
Links-rechts-onderdoor-overheen. Steeds in hetzelfde doorgaande ritme zonder haperingen. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met overstappen linksom en rechtsom. |
Steeds 5x rondje
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. In de bocht overstap opdracht. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
8 |
Afsluiting veilig tik spel op afgesloten stukje.
Zelfde als vorige week. Omdat ze het al kennen iets minder lang. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 6 | 9-11 | Vanuit balans en ritme naar timing veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Herhalen vorige week |
Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag hoe het met ze gaat.
Dan rondjes om de pionnenbaan(steeds 5 stuks) hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Pionnenbaan.
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Op een rijtje aan de kant v/d baan in ritme overstappen oefenen.
Links-rechts-onderdoor-overheen. Steeds in hetzelfde doorgaande ritme zonder haperingen. |
|
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | ||
5 |
Een opstaan/zit opdracht.
Nadruk op staan met knieën en voeten naast elkaar enz. Met meer uitdagende vormen. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 |
Rondje om de pionnenbaan 5x.
Bij begin en einde pionnenbaan remmen, zijwaarts overstappen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 |
Herhaling
Pionnenbaan Starten vanuit stilstand |
Starten vanuit stilstand achter een lijn op jouw startteken.
|
|
8 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
9 | Afsluiting veilig tik spel op afgesloten stukje. |
|
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 6 | 12+ | ||
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. |