Tweede week jeugd
Een mogelijke opbouw van lessen
(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)
-
- Veel aandacht aan balans, stabiliteit
- Vanuit balans naar ritme, remmen
- Vanuit balans en ritme naar timing
- Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
Les 2
Van veel aandacht aan balans, stabiliteit naar opdrachten met meer ritme.
Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).
Week 1 | 5-6 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na verzamelen |
Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag hoe het met ze gaat.
Dan een opstaan, zit opdracht met leren van elkaars namen. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 |
Weer een rondje om de pionnenbaan als een waggelende pinguin (tenen naar buiten)
Welk ander dier willen ze nadoen?
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
3 |
Om de pionnenbaan
|
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
4 |
Pauze
Liefst van het ijs op het rubber. |
|
Liefst van het ijs op het rubber. boarding. |
5 | Een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
5 | Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een klein pionnenbaantje.
|
6 | Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin zoals vorige week of aan de speeltuin. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 7-8 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag even naar hun afgelopen week.
Dan een staan/ zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 | Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
4 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
5 |
Herhaling opdracht 1
Een opstaan/zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
6 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
7 | Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
8 |
Afsluiting met bijv een bezoek aan de speeltuin of pretpark
Of eventueel tik spel op afgesloten stukje. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 9-11 | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Ga weer even met elkaar zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent.
Dan een opstaan, zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
2 | 5 x rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
3 | Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. |
|
Om een grote pionnenbaan.
|
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
|
Korte pauze. | Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. | Liefst even van het ijs. | |
4 |
Herhaling opdracht 1
Een opstaan/zit opdracht. |
|
Op een afgesloten stukje ijs. |
5 | Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou. |
|
Om een lange pionnenbaan.
|
6 | Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk. |
|
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
Let vooral op de minder goede schaatsers |
7 |
Afsluiting met bijv een zo….. mogelijk op de pionnenbaan
Maak hier een soort PR pogingen van. Steeds iets verder steeds een PR. |
|
Bewaak goed de sfeer. Zorg dat iedereen iets goed kan. |
8 | Eventueel tikspel | Tweeling tikkertje bijv. Nog alleen met je eigen groep. | Veilig op afgesloten stukje. Houd het kort. |
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven |
Week 1 | 12+ | Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal) | |
Tijd | opdracht | variatie | oefenvorm |
1
Na indelen |
Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen. |