Tweede week jeugd

Een mogelijke opbouw van lessen

 

(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)

    1. Veel aandacht aan balans, stabiliteit
  1. Vanuit balans en ritme naar timing
  2. Vanuit balans en ritme naar timing naar houding

 

Les 2

Van veel aandacht aan balans, stabiliteit naar opdrachten met meer ritme.

Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).

 

Week 1 5-6 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na verzamelen

Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag hoe het met ze gaat. 

Dan een opstaan, zit opdracht met leren van elkaars namen.

  • Herhalen vorige week
  • Weten ze zelf nog een variant
  • Met een nieuwverhaaltje erbij
Op een afgesloten stukje ijs. 
2 Weer een rondje om de pionnenbaan als een waggelende pinguin (tenen naar buiten)
  • de pinguïn gaat steeds iets sneller en iets langzamer

Welk ander dier willen ze nadoen?

 

  • Extra rondje om de eindpion
  • Halverwege even stoppen
  • Met een verhaaltje (samen op de zuidpool en samen dingen beleven waarbij je moet bukken, het ijs aanraken, enz.
Om een klein pionnenbaantje.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook als een piguin
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
3 Om de pionnenbaan
  • steeds beetje vaart maken en dan proberen even te glijden.
  • in ritme stap,stap,stap,stap,glij
Om een klein pionnenbaantje.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook als een piguin
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
4 Pauze

Liefst van het ijs op het rubber.

  • Jij tussen de kinderen in. Probeer ze wat te laten vertellen. Daar kun je weer gebruik van maken bij opdrachten.
Liefst van het ijs op het rubber. boarding.
5 Een opstaan, zit opdracht.

  • Stukje kruipen op het ijs
  • op de billen voortbewegen
  • Als een: zeehond, ijsbeer, walrus.
Op een afgesloten stukje ijs.
5 Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou.
  • Remmen en rondje draaien
  • Remmen, knie aantikken en verder
  • Verhaaltje; in de auto, stuur vast en gasgeven en remmen.
  • Evt iets vertellen over remmen met geknikte knieën.
Om een klein pionnenbaantje.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
6 Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin zoals vorige week of aan de speeltuin.
  • Kinderen noemen een speeltoestel en jij bedenkt de voortbeweging erbij.
  • Bouw weer een pauze in bij de ijsjes
Op een afgesloten stukje ijs.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 7-8 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vraag even naar hun afgelopen week. 

Dan een staan/ zit opdracht.

  • Gebruik deze opdracht om de namen beter te leren kennen
  • Stukje kruipen op het ijs
  • op de billen voortbewegen
  • Als een: zeehond, ijsbeer, walrus.
Op een afgesloten stukje ijs.
2 Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen
  • 5 rondje met zo snel mogelijke slagen
  • 5 rondje met rustige slagen
  • 5 rondjes met ijs aantikken halverwege.
Om een grote pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
3 Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. 
  • 5 x rondje met halverwege stoppen en draai.
  • 5 x rondje met halverwege stoppen en gaan zitten en weer staan.
Om een grote pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

Korte pauze. Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. Liefst even van het ijs.
5 Herhaling opdracht 1

Een opstaan/zit opdracht.

  • Jij de eerste opdracht
  • Daarna ideeën uit de groep
Op een afgesloten stukje ijs.
6 Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou.
  • 5x rondje glijden met billen naar de hielen
  • Remmen, knie aantikken en verder
  • Verhaaltje; in de auto, stuur vast en gasgeven = versnellen, gas los is glijden en remmen is remmen.
Om een lange  pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
7 Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is.
  • Als er snellen bijzijn, proberen jou met de minder snellen helemaal in te halen
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

8 Afsluiting met bijv een bezoek aan de speeltuin of pretpark

Of eventueel tik spel op afgesloten stukje.

  • Kinderen noemen een speeltoestel en jij bedenkt de voortbeweging erbij.
Om een lange  pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 9-11 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Ga weer even met elkaar zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent. 

Dan een opstaan, zit opdracht.

  • Gebruik deze opdracht om de namen te leren kennen en de vaardigheden in te schatten.
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
  • Zie je leuke varianten, laat het ze allemaal doen
Op een afgesloten stukje ijs.
2 5 x rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen
  • 5 rondje met zo snel mogelijke slagen
  • 5 rondje met rustige slagen
  • 5 rondjes met ijs aantikken halverwege
Om een grote pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
3 Rondje om de pionnenbaan 5x. Bij de pion halverwege stilstaan. 
  • 5 x rondje met halverwege stoppen ijs aantikken.
  • 5 x rondje met halverwege stoppen en draai.
  • 5 x rondje met halverwege stoppen en gaan zitten en weer staan.
Om een grote pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is.
  • Als er snellen bijzijn, proberen jou met de minder snellen helemaal in te halen
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

Korte pauze. Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. Liefst even van het ijs.
4 Herhaling opdracht 1

Een opstaan/zit opdracht.

  • een maal jouw opdracht
  • opdrachten verzonnen door de groep
Op een afgesloten stukje ijs.
5 Rondje 5x om de pionnenbaan met starten, glijden en remmen op aangeven van jou.
  • 5x rondje glijden met billen naar de hielen
  • 5x rondje glijden met remmen, knie aantikken en verder
  • 3x 2x rondje glijden met remmen steeds met een andere remvariant
Om een lange  pionnenbaan.
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
6 Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk.
  • Laat alleen een deel van de groep een tweede ronde rijden
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

7 Afsluiting met bijv een zo….. mogelijk op de pionnenbaan

Maak hier een soort PR pogingen van. Steeds iets verder steeds een PR.

  • Zo lang mogelijk glijden
  • Op een been
  • Met de schaatsen tegen elkaar
  • Ergens onder door/steeds lager
Bewaak goed de sfeer. Zorg dat iedereen iets goed kan.
8 Eventueel tikspel Tweeling tikkertje bijv. Nog alleen met je eigen groep. Veilig op afgesloten stukje. Houd het kort.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 12+ Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen.