Een goede leermethode

Duosport is in 1990 geboren als schaatsschool en bestaat dus al meer dan 30 jaar. In al die jaren hebben we niet alleen veel geleerd over de schaatsbeweging, maar zijn we ook erg leergierig geweest naar HOE het schaatsen aan te leren aan alle mogelijke groepen: 5-6 jarigen, ervaren cursisten of nationale toppers. Deze HOE is namelijk afhankelijk van de cursist.
Het zou niet goed zijn als we geen visie hebben op opleiden en de inrichting van onze opleiding. Vanaf het begin van Duosport hebben we vorm en inhoud gegeven aan onze eigen opleiding. De reden hiervoor zit voornamelijk in onze eigen overtuiging van de schaatsbeweging en de manier waarop je die zou moeten aanleren. Er was gewoon geen bestaande scholing die recht deed aan die gedachten.

HOE je je cursisten lesgeeft en helpt beter en lekkerder te gaan schaatsen is natuurlijk een onderdeel van je opleiding tot schaatsinstructeur. In de opleiding van onze instructeurs steken we veel energie en kennis en dat delen we graag. Zo hebben we inmiddels al ruim 1200 instructeurs opgeleid.

Wij gaan uit van lichaamsintelligentie. Het lichaam heeft, vanuit zelforganisatie en een zelf-lerend vermogen, eigenlijk altijd de potentie elk (bewegings)probleem op te lossen. Een kind dat leert lopen expliciet vertellen hoe het tijdens het lopen je armen ‘moet’ houden, je voeten plaatst en de beweging inzet. Dat klinkt best gek vind je niet? Toch is dit iets wat er in de sport vaak gebeurt. Om uit het hoofd en in je lichaam te komen willen we cursisten met meer impliciete aanwijzingen de schaatsbeweging helpen aanleren en optimaliseren. Zodat ze de ruimte krijgt om hun eigen unieke bewegingsoplossing te vinden.
Onderzoek toont aan dat een lineaire ontwikkeling (rechtlijnige) op korte termijn wellicht snel gaat, maar dat een veelzijdige (spiraalvormige, non-lineaire) ontwikkeling een beter resultaat geeft op de lange termijn en bovendien meer ruimte voor plezier biedt. Een beweging aanleren vol variatie. We zoeken naar een houding die bij jou past, naar een afzet die jou de meeste snelheid geeft. Voor het gevecht met de zwaartekracht moeten we de randjes van onze balans verkennen. We zoeken naar een ritme waar jij je expressie in kwijt kunt. Elk element van de schaatsbeweging komt herhaaldelijk terug. Zodat jij op jouw manier beter kunt worden en uiteindelijk als een “wervelwind” je rondjes schaatst. Mooie belofte toch!

holistisch boven modulair

impliciet boven expliciet leren

variatie boven herhaling

modules en opleidingsmomenten