Spelender Wijs
Bij onze modulen zijn allemaal verschillende spellen bedacht aan de hand van een aantal kenmerken. Daar kwamen nieuwe vormen en originele spellen uit! Hieronder staan een paar van deze creatieve ideeën:
- Een estafette in tweetallen met handen vast
- Met zijn alle een parcours afleggen. Wanneer iedereen met het parcours bezig is wijst de instructeur een tikker aan die degene voor zich moet tikken. Dit is nu de nieuwe tikker geworden. En zo gaat het door.
- Slalom en over hekje heen stappen om afzetten te oefenen
- Beschermers in lintje dragen en deze door geven om balans te oefenen
- Een soort oversteek tikkertje waarbij alle pionnen aangetikt moeten worden die in een vak staan tijdens het oversteken om bochten te oefenen
- Gooi een dobbelsteen om te bepalen in hoeveel slagen je naar de dobbelsteen mag schaatsen.
- Opdrachten op kaartjes schrijven en cursisten een opdracht laten trekken
- Lintjes roof met hoedjes op je hoofd als hoedje valt raak je een lintje kwijt. Er zijn 2 teams met 3 lintjes per persoon. De teams proberen lintjes van elkaar te stelen door ze uit de riem te trekken zoals bij kat en muis tikkertje. Het team dat als eerste al zijn lintjes kwijt is (doordat ze gestolen zijn of doordat ze ingeleverd moesten worden omdat het hoedje van hun hooft viel) heeft verloren.
- Tikkertje combineren met een commando spel. Bij het commando tik moet je zo snel mogelijk de gene voor jou tikken
Hieronder staat een foto van de lijst met kenmerken die een spel allemaal kan hebben. Probeer je spel eens aan te passen zodat het aan wat nieuwe kenmerken voldoet, dan ontdek je misschien wel een heel nieuw leuk en leerzaam spel. Veel plezier met het uittesten van al deze nieuwe spellen!