Vrijheid in je schaatsslag

19 februari 2014 Door: Mark Hakkeling

Behalve goed afzetten, een goede houding, balans en een goede bijhaal, is schaatsen meer dan de som der delen.

Wat soms nog ontbreekt bij cursisten is vrijheid in bewegen. Deze vrijheid uit zich in goed meebewegen van het bovenlichaam en een lekkere vrije bijhaal. In dit blog behandel ik deze aspecten nog een keer. Volgende week een blog voor de laatste weken van het seizoen.

“Mee bewegen met je bovenlichaam”.

Kijk komende weken weer naar de topschaatsers en je zult zien dat ze wat meebewegen met hun bovenlichaam en wel mooi horizontaal blijven.

In de onderstaande afbeeldingen zie je dat zowel Sven als Shani mee bewegen met de richting van de schaats. Je ziet de streep in het midden van de ijsbaan en hun bovenlichaam staat daar iets schuin op(zelfde richting als de schaats).

 

Thema; timing van het hele lichaam.

Warming up; Zorg dat je warm bent voor je het ijs op gaat. Ben je met de auto, loop dan een rondje om de baan en doe 5 minuten wat oefeningen.

Warming up op het ijs: 2 maal 3 ronden eigen tempo inrijden. 1 Ronde rust ertussen.

Blok 1
2 Maal 3 ronden. Probeer deze rondes individueel te rijden.
Op de rechte einden probeer je goed je lichaam mee te nemen met je slag door steeds schuin voor je te kijken en je blik om beurten naar de binnenkant en vervolgens naar de buitenkant te richten.
Techniek: Waar je naar kijkt stuurt je lichaam. Maak hier gebruik van en je lichaam gaat precies mee met je slag.

Blok 2
2 Maal 5 ronden. Individueel of in kleine groepjes. Blijf je bovenlichaam op het rechte eind meebewegen met je slag terwijl je gewoon vooruit of naar je voorganger kijkt.
Techniek: Zie blok 1.

Blok 3 
2 Maal 8 ronden, liefst in een groepje. Pas de techniek van blok 1 en 2 toe in de bocht door in de bocht binnen langs je voorganger te kijken.
Techniek: Ook in de bocht stuurt je blijk je bewegingsrichting. Lichaam goed in de bocht door goed door de bocht te kijken maakt dat je meer druk levert.

Het betere bijhalen.

Het vloeiende schaatsen natuurlijk wel samen gaan met vermogen/kracht leveren.
Deze week, vloeiend rijden met druk. De bijhaal is dan wel weer essentieel.

Naast de afbeeldingen van Shani Davis heb ik er ook een afbeelding van Ard Schenk en Jan Bols aan toegevoegd.

Op deze afbeelding zie je dat Davis zijn rechter heup en schouder laag drukt en goed zijn gebogen bijhaalbeen onder zich doortrekt. Ook bij Jan Bols(oude doos) zie je hetzelfde.

Hier zie je dat zijn bijhaalbeen echt van achteren bijgehaald wordt. Ditzelfde zie je vanuit een iets andere hoek ook bij Ard Schenk.

Techniek: Bijhaalbeen goed gebogen echt a la de oude doos van achteren naar voren laten komen terwijl je al druk aan het leveren bent(heup laag drukken). Wij hebben vaak de neiging te snel onze knieën te snel naast elkaar te trekken.

Lees hier weer meer over bij:

Bijhaal


en;

Timing

In deze afbeelding zie je dat Davis zijn rechter heup en schouder laag drukt en goed zijn gebogen bijhaalbeen onder zich doortrekt.

Techniek: Bijhaalbeen goed gebogen van achteren naar voren laten komen terwijl je al druk aan het leveren bent(heup laag drukken).

Inrijden: 2 maal 3 ronden eigen tempo.

Blok 1: 2 maal 3 ronden waarbij je je been goed gebogen bijhaalt.
Techniek; zie Shani Davis

Blok 2: 3 maal 3 ronden waarbij je naast een goede bijhaal ook goed je lichaam tegen/in het ijs drukt.
Techniek: De timing is; eerst druk(insturen en heup laag), dan je bijhaal been onder je door trekken en gebogen op het ijs zetten. Waarschijnlijk ga je voelen dat je meer vanuit je heup/billen af gaat zetten.

Blok 3: 3 maal 4 rondes waarbij je steeds op een goed gebogen been gaat staan.

Techniek: Zie weer de afbeelding hierboven. Klein blijven en op een gebogen knie gaan staan.

Je kan op dit moment niet reageren.