De volgende stappen op het ijs. Nu met gebogen benen

15 december 2017 Door: Mark Hakkeling

Dan komen we nu bij een belangrijk punt in het schaatsen:

Er is bij schaatsers altijd een gebogen knie.

Heel anders dan bij hardlopen. Een ander bewegingsgevoel, een andere timing van bewegen. Bij lopen zien we veel gestrekte benen. Bij hardlopen ga je op een been staan en dat been strek je snel. Bij schaatsen verplaats je je gewicht op het been en dan moet je dat been juist gebogen houden. Best lastig als niet-schaatser. Voor iedere beginnende schaatser  is het buigen van de benen dan ook een heel onnatuurlijk gevoel. Toch is dit, na de balans, vaak de kern van het schaatsen.

Dit met-gebogen-benen-schaatsen onder de knie krijgen is, net als bij balans, een kwestie van oefenen en verleiden tot het goede.

Tips

Nu staat er in je lichaam niets op zichzelf. Alles is met elkaar verbonden en heeft invloed op elkaar. Schaatsen met gebogen knieën lukt eigenlijk alleen maar als je je bovenlichaam om je navel heen buigt. Hoe doe je dat?

Tips

En hoe diep moet je dan eigenlijk zitten? Een mooi antwoord zou zijn; “wat is je ambitie?”. Een globale regel hierbij is: hoe dieper je zit, hoe kleiner de kniehoek, hoe harder je kunt gaan. Een meer reëel antwoord is; “hoe diep kun je?”. Weer meer reëel; schaats in de kniehoek die je ontspannen zo lang kunt volhouden als je achter elkaar wilt schaatsen. Later meer hierover.

Je kan op dit moment niet reageren.