Tussen het schaatsseizoen en de start van het echte trainen

6 april 2019 Door: Mark Hakkeling

Wat te doen na het schaatsseizoen en is het goed om een periode echt niets te doen, niet te trainen? Het is voor iedere prestatie sporter goed een periode te hebben zonder schema-stress, ook voor schaatsers. Voor hun is dat de periode half maart (sluiting ijsbanen) en begin mei (start trainingen). Deze periode staat wel in het teken van fit blijven, op een manier die bij je past.

Heb je behoefte aan sturing, dan hier een suggestie zoals die ook bij het team Loon Masters gebruikt wordt. Het zijn coördinatie-, balans- en meer duurvormen. Probeer ze uit, zorg dat je er goed in wordt. Eén waarschuwing: deze opdrachten beheers je niet met één keer oefenen. Steek er tijd in en wordt beter. Uit recent onderzoek blijkt dat balans en daarbij horende coördinatie echt achteruit gaan met het vorderen van de leeftijd als er niet op geoefend wordt (net als spiermassa en spierkracht).

Trainingen week 15 en 16

1 Duur
A Op de fiets
Na 10 minuten infietsen 3 blokken. Duur ongeveer 1,5 uur
– blok 1, 30 minuten fietsen op duur 1.
– blok 2, 2 maal 4 minuten fietsen op duur 2 en tussendoor 10 minuten op duur 1.
– blok 3, 30 minuten fietsen op duur 1.
Nog 5 minuten rustig uitfietsen.

Klik hier voor uitleg over de verschillende trainingszones (duur 1/2/3).

B Hardlopend
Na 5 minuten inlopen, 2 blokken. Duur ongeveer 1 uur
– blok 1, 20 minuten lopen op duur 1.
– blok 2, 2 maal 3 minuten lopen op duur 2 en 5 minuten op duur 1 daar tussendoor.
– blok 3, 20 minuten lopen op duur 1 van je maximale hartslag.
Nog 5 minuten rustig uitlopen.

2 Duur
Fietsend/hardlopend
Duurtraining van minimaal 2 uur in duur 1/herstel (als je met 2 of meer bent, de hele rit een goed gesprek blijven voeren).

3 Balans/coördinatie
Veel oefenen met de tennisballen en nog geen kracht of snelheid deze weken.

Je kan reageren op dit bericht.

Een reactie to “Tussen het schaatsseizoen en de start van het echte trainen”

  1. ad schreef:

    geniaal, met die tennisballen!

Reageer