Schaatsles geven: hoe, wat en waarom? Deel 2

28 november 2019 Door: Mark Hakkeling

Deze blog is een vervolg op: Schaatsles geven; hoe, wat en waarom?

Iets aanleren

Naar iemand kijken die het kan betekent niet dat je het daarna zelf kunt toch? Om iets te leren is het belangrijk om het te oefenen, om het te doen. De basis is dat we iets aanleren door te doen, door een ‘doe opdracht’. De opdracht is dan, zoals in de vorige blog beschreven, een opdracht waarin ‘wat’ centraal staat. Wat gaan cursisten doen om beter te schaatsen. Natuurlijk rekening houdend met het niveau van de cursisten.

 

Lineair

Uit zowel de ervaringen van instructeurs en cursisten als uit de wetenschappelijke literatuur komt naar voren dat het aanleren van een schaatsbeweging niet een lineaire weg bewandeld. Het aanleren van een (schaats)beweging gaat met horten en stoten, via zijwegen en ups en downs. Een duidelijk non-lineaire vorm dus.

Leerspiraal

Duosport hanteert daarom als heel lang (zeker 25 jaar) het idee van de leerspiraal. Je komt vaker langs dezelfde leerbehoeftes vanuit steeds een iets ander perspectief. Voordeel is dat als een onderdeel beter wordt, andere onderdelen meestal ook beter worden. De dingen vallen op hun plek. 

Hoe ‘moet’ het?

Er wordt echter vaak alleen gedacht vanuit een: Hoe moet een schaatser schaatsen. En dan een lineaire weg gezocht. Beter is om uit te gaan van:

Hoe kunnen we jou als schaatser beter maken, wat gaan we doen?

Daarover later weer meer.

Je kan reageren op dit bericht.

Reageer