Bijhaal

De Bijhaalbeweging

Het onder je brengen van het been dat na de afzet losgekomen is van het ijs moet eigenlijk zo weinig mogelijk energie kosten. Je been een beetje buigen en onder je laten vallen is al genoeg. Wanneer je je been niet genoeg buigt, valt je voet al op het ijs voordat je been onder je lichaam gekomen is. Wanneer je het been (=knie) goed buigt kan je het ontspannen onder je lichaam laten vallen. De knie zal dan, afhankelijk van de kniehoek van je standbeen, iets achter de andere knie uitkomen. Verder moet de enkel van het bijhaalbeen zo ontspannen mogelijk blijven. Bij goede schaatsers lijkt het of het goedgebogen been niet alleen maar onder het lichaam valt, maar als een soort slinger door beweegt tot voorbij het midden. Vervolgens lijkt het of het been vrijwel recht naar voren beweegt om de schaats op het ijs te plaatsen.

Zoals hierboven beschreven lijkt het of je in een stilstaand beeld iemands houding het beste kunt analyseren. Wat je echter niet moet vergeten is dat er bewogen moet worden. De houding mag daarom nooit rigide worden. Zowel in de uitvoering als in de benadering. Oefeningen met betrekking tot de bijhaal zullen daarom ook eerder gericht zijn op een ontspannen houding dan dat ze iets over het uitwendige plaatje zeggen.

Hoe ga je het aanpakken?