Ritme

Cursisten uit een middengroep zijn al aardig in staat om hun eigen ritme te schaatsen. Zij kunnen steeds meer aan de slag met het varieren in de schaatsslag en zijn steeds beter in staat om met zowel korte als lange slagen te schaatsen.

Ook treintje rijden is iets dat heel prettig kan zijn voor middengroepers. In dat geval zijn ze bezig om in het ritme van een ander te schaatsen.

Bekijk het onderstaande filmpje over ritme bij schaatsers uit een middengroep:

Wat wil je bereiken door te werken aan ritme?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Ritme Beginners en Ritme Gevorderden voor andere ideeën!

1,2,3-ritme

Schaatsen in ritme 1, 2, 3 – 1, 2, 3 enzovoorts

Slagen tellen

Laat je cursisten hun slagen tellen. Zowel met wind mee als met wind tegen. Vertel dat toppers 8 a 10 slagen op het rechte eind maken maar dat ze dat doen bij rondetijden van ongeveer 30 sec. Wat moet dan het aantal slagen van je cursisten worden voor dezelfde frequentie?

Versnellen

Laat je cursisten met een rustig ritme beginnen aan het begin van het rechte eind en het ritme 50 meter later laten versnellen. Stimuleer dit met verbale aanmoedigingen.

Treintje rijden

Laat je cursisten in tweetallen of in kleine groepjes achter elkaar rijden. Ze moeten proberen om precies de slag van de voorganger te volgen.

Kort-Kort-Laaang

Twee keer een korte slag en daarna een lange slag. Dit constant herhalen.

Staande ‘start’

Laat je cursisten wegschaatsen als uit een start, zonder de explosiviteit van die start. Vaak schaatsen ze dan in een natuurlijk, goed ritme weg.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Probeer een keer in het ritme van een ander te schaatsen. Vaak is dit lastig en ontprettig om je timing anders wordt: je moet dezelfde bewegingen om andere momenten doen. Hierdoor leer je onbewust op een andere manier je balans te bewaren en de beweging te controleren. Dit kan ook in een treintje. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?