Bijhaal

Middengroepers hebben al meer controle over hun schaatsslag en zijn in staat om hun voet hoger op te tillen. Toch zijn hele lange slagen nog best lastig en de bijhaal wordt hierbij iets slordiger.

Bekijk het onderstaande filmpje over afzet bij schaatsers uit een middengroep:

Wat wil je bereiken door te werken aan de plaatsing?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Bijhaal Beginners en Bijhaal Gevorderden voor andere ideeën!

Horizontaal

Buig na afzet de knie van het losgekomen been. Het onderbeen moet nu (bijna) horizontaal hangen. Let er wel op dat de voet ontspannen naar beneden blijft wijzen (of desnoods iets naar voren). Opmerkingen als: ‘Ik wil de schoenplaat van je schaats zien’ hebben als groot risico dat de tenen naar achteren getrokken worden.

De enkel moet bij het optillen van de voet altijd zo ontspannen mogelijk blijven. Je moet als instructeur altijd goed oppassen met dit soort didactische opmerkingen en altijd alert reageren wanneer je ziet dat er bewegingen ontstaan die je niet wilt.

Handen op je knieën

Leg beide handen op je knieën. Dwing nu met je handen af dat je bijhaal-knie naar de goede plaats gaat.

Billen aantikken

Probeer direct na je afzet met de hiel van je schaats je billen aan te tikken. Let er wel op dat de knie van het opgetilde been naar beneden blijft wijzen.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

In tweetallen kun je eenvoudig zien of de bijhaalvoet hoog genoeg is opgetild. Je moet de onderkant van de schaats kunnen zien. Door achter elkaar aan te schaatsen kun je elkaar coachen op die hoogte. Na 1 of 2 ronden draai je de rollen om en wordt je zelf gecoacht. Dit kunnen de rijders zelfs doen, jij kunt ze begeleiden  bij het zien van de juiste hoogte. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?