Afzet

Een middengroeper is in staat om opzij af te zetten. Echter schiet de schaats soms nog naar achter weg. Steeds meer cursisten zijn in staat om meer snelheid te halen uit een effectieve afzet.

Bekijk het onderstaande filmpje over afzet bij schaatsers uit een middengroep:

https://www.youtube.com/watch?v=75bPF81uyE8

Wat wil je bereiken door te werken aan de afzet?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Afzet Beginners en Afzet Gevorderden voor andere ideeën!

Eeeen duw!

Bij timing gaat het er om het juiste moment voor een bepaalde actie af te wachten. Met schaatsen is dat: ‘Wachten op het juiste moment voor je afzet en inzet’. Het juiste moment is als je voelt dat je al in je volgende slag aan het vallen bent. Even wachten… en duw!; Hou achter… en plaats! Vervang de woorden door ‘èèèèn dúw’.

Iets zakken

Probeer steeds voor je afzet eerst nog iets door te zakken. Het doorzakken kan net dat beetje ontspanning geven waardoor de afzet explosiever en krachtiger wordt.

Waar je voor moet oppassen is dat je cursisten dit niet te overdreven in hun slag gaan toepassen. De ontspanning wil je wel, het ‘echt’ extra inzakken niet.

Naar binnen hangen

Probeer je slagen zo te maken dat je zoveel mogelijk naar binnen hangt voordat je je andere schaats op het ijs plaatst. Met je hele standbeen, niet alleen met je enkel.

Timing: Om lekker in je nieuwe slag te raken, moet je je eerst wat opzij laten vallen en pas op het laatste moment, tijdens je afzet, je schaats onder je op het ijs zetten. Om te zorgen dat het qua timing goed uitkomt moet de schaats die naar het ijs toe moet tijdens de valbeweging nog achter zijn en pas op het laatste moment versneld naar het ijs gaan.

Tussen de rails

Probeer te gaan schaatsen alsof je tussen spoorrails rijdt. Je gebruikt de rails om tegen af te zetten. Op deze oefening zijn talloze variaties te verzinnen: het ‘Limburgse weggetje’, de ‘Bobslee baan’, de ‘gedweilde gang’.

Extra door je knieën

Wanneer je met de druk achterop je schaats tijdens het insturen iets extra door je knieën zakt zul je merken dat de schaats nog meer druk naar binnen gaat geven. Hier kan je dan nog krachtiger tegen afzetten.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Probeer eens een Steigerung. Dat is een vorm waarbij je rustig begint, lange slagen, laag ritme, maar goed opzij afzetten. Elke stap verhoog je het ritme een beetje en je duwt jezelf steeds harder opzij totdat je op je topsnelheid zit. Dit kan in variaties van bijvoorbeeld 100m , 200m, 250m, 300m of 400m.

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?