Houding

Als we kijken naar de houding in de bocht is het, net zoals op het rechte stuk, erg belangrijk dat het lichaam compact blijft. Ook hier kunnen we drie hoeken onderscheiden namelijk:

Bekijk het onderstaande filmpje over houding in de bocht bij schaatsers uit middengroepen:

Wat wil je bereiken door te werken aan de houding in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Houding Beginners of Houding Gevorderden voor andere ideeën!

Laag beginnen

Laat de cursisten beginnen met de bocht vanuit een zeer diepe zit. Dit kunnen ze bereiken door de cursisten de instructie te geven dat ze hun hielen moeten vastpakken. Tijdens de bocht mogen ze hun hielen los laten, maar ze moeten deze houding proberen vast te houden. Let erop dat ze niet te veel voorover gebogen zijn. Laat ze vervolgens ook met een houding rijden die zij lekker vinden. Let er op dat de heuphoek, kniehoek en enkelhoek wel goed in verhouding zijn en dat deze houding vast gehouden wordt gedurende de hele bocht.
.
Inzakken bij overstappen
Deze oefening  is het tegenovergestelde als de vorige oefening. De cursisten moeten nu bij elke keer dat ze overstappen meer door hun knieën zakken. Dus als de oefening goed uitgevoerd wordt, komen ze lager de bocht uit dan dat ze erin gingen. De cursisten kunnen hierbij een toename in druk op de schaatsen voelen.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Zodra je de bocht in gaat, zorg je ervoor dat je zo laag bent, dat je niet boven de boarding van de buitenbaan uitsteekt. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?

  • Gewicht blijft op de hakken
  • Knieën zijn gebogen
  • Bovenlichaam leunt niet te veel naar voren
  • Na het plaatsen blijven knieën gebogen