Balans

Voor een middengroeper is het nog aardig lastig om precies in balans de bocht door te gaan, dat wil zeggen enkel, knie, heup en schouders in 1 lijn.

Bekijk het onderstaande filmpje over balans in de bocht bij schaatsers uit middengroepen:

Wat wil je bereiken door te werken aan de balans in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Balans Gevorderden voor andere ideeën!

Slalom rechte stuk

Op het rechte einde laat je de cursisten slalomen op één been. Je laat ze elk rechte eind wisselen van been. De cursisten krijgen hierdoor beter gevoel voor balans op de schaats en bovendien leren ze de schaatsen op de buitenkant en binnenkant te plaatsen.
.
Variëren houding
In de bocht laat je de cursisten variëren met houding. De cursisten moeten in de bocht inzakken en weer omhoog komen. Door deze oefening kunnen de cursisten zelf aanvoelen wat dit met je balans doet.
.
Glijden op 1 been
De cursist moet bij deze oefening glijden op 1 been door de bocht. Je laat ze eerst een keer oefenen op het rechterbeen en doet daarna hetzelfde met het linkerbeen. Let er hierbij goed op dat de schouders, heupen, knie en enkel op één lijn liggen. Let er ook op dat de linker of rechter schaats rechts van het lichaamszwaartepunt is geplaatst.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Het is prettig als je de overstap gecontroleerd kunt laten gebeuren. Daarom is het voor cursisten prettig om te ervaren dat ze best op 1 been kunnen blijven staan in de bocht. Laat ze bijvoorbeeld eens twee tellen op één been glijden tijdens de overstap. Dit kun je zowel op rechts als op links oefenen.

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?

Zodra je iets laat oefenen dat cursisten niet gewend zijn, verstoor je de balans. Geef cursisten daarom de tijd om de nieuwe beweging onder controle te krijgen.