Druk in de bocht

Analysevraag:

Situatie

Het gebruik van druk maken is van toepassing als cursisten een volledige bocht kunnen lopen zonder tussenslagen.

Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?

Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?

Wat zijn voorkomende fouten?

Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?

Wat als je alle stappen hebt doorlopen?

In het proces van het aanleren van de schaatsbeweging worden telkens terugkerende thema’s en stappen op een steeds hoger niveau behandeld. De wijze waarop de thema’s worden aangeboden heeft hiermee de vorm van een spiraal. Dat wil zeggen, als je deze 5 stappen hebt doorlopen ga je kijken welke stap nog wat extra aandacht nodig heeft. Zo blijf je continue sleutelen aan de techniek, steeds op een hoger niveau. Met behulp van de ‘leerspiraal‘ wordt de schaatsbeweging steeds verder verbeterd. Hierbij wordt altijd uitgegaan van de totale beweging.

Klik hier voor een uitgebreide uitleg over de methodische aanpak van Duosport.

Opwaartse leerspiraal

Vorige analysevragen:

Zijn jouw cursisten in staat om haaks op hun schaatsen af te zetten in de bocht?

Kunnen jouw cursisten hun heup de bocht in drukken?

Lukt het jouw cursisten om hun linkerschaats op de buitenkant te plaatsen?

Zijn jouw cursisten in staat om (zelfstandig) een overstap te maken?

Lukt het jouw cursisten om hun knieën te buigen tijdens het glijden en zijn heb je plezier voor de bocht gecreëerd?