Bocht

Waarom doe je wat je doet? Hoe ver is mijn groep? Waar zijn ze deze week aan toe? Het zijn simpele, maar belangrijke vragen. Om te bepalen welk deel van de techniek je gaat behandelen zul je jouw eigen cursist(en) als uitgangssituatie moeten nemen. Hieronder staat een aantal vragen ter ondersteuning van het analyseren van jouw groep en het maken van een keuze.

Wat zie je gebeuren bij jouw groep?

Lukt het jouw kinderen om hun knieën te buigen tijdens het glijden en heb je plezier voor de bocht gecreëerd?

Zijn jouw kinderen in staat om (zelfstandig) een overstap te maken?

Lukt het jouw kinderen om hun linkerschaats op de buitenkant te plaatsen?

Kunnen jouw kinderen hun heup de bocht in drukken?

Zijn jouw kinderen in staat om haaks op hun schaatsen af te zetten in de bocht?

Zijn jouw kinderen in staat om hun schaats mee te laten sturen in de bocht?

Soms zul je zelfs merken dat je bezig bent met een bepaald onderdeel, maar dat er bij een eerder behandeld onderdeel iets mis gaat. In dat geval kan het verstandig zijn om eerst weer aandacht te besteden aan een element dat je eerder hebt behandeld, omdat die aan de basis ligt van een ander deel schaatstechniek. Een stapje terug doen is helemaal niet erg! Sterker nog, het is beter dan iets willen doen waar je cursisten nog (lang) niet aan toe zijn!