Ritme

Zelfs bij de allerbeste schaatsers zijn er verschillen in ritme. Het is van belang dat een instructeur voor zijn gevorderde cursisten een ritme vindt dat past bij hun beweging, kracht en doel op dat moment.

Bekijk het onderstaande filmpje over ritme bij gevorderde schaatsers:

Wat wil je bereiken door te werken aan ritme?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Ritme Beginners en Ritme Middengroep voor andere ideeën!

Varieren als middel

Variatie in ritme is belangrijk om een cursist zelf te laten voelen wat beter past. Ook kun je cursisten die moeite hebben met bijvoorbeeld afzet, in een langzamer ritme laten schaatsen om te kijken of er dan wel tijd is voor een goede voorbereiding.

Varieren als doel

Voor instructeurs is het vaak vanzelfsprekend dat ze het ritme aanpassen als ze willen versnellen of als de omstandigheden zeer gunstig of ongunstig zijn. Je kunt cursisten bewust maken van de mogelijkheid hun ritme aan te passen door ze in verschillende situaties verschillende ritmes op te leggen.

Ritme terug vinden

Laat de cursisten 400 meter rustig rijden, daarna 100 met versnellen(op ritme, of op druk). Na de versnelling hebben ze weer 400 meter waarin ze hun ontspannen slag terug moeten vinden en het tempo terug laten zakken. Daarna moeten ze weer 100 meter versnellen. Doe dit zo lang je wilt. Met deze oefening wissel je het versnellen in de bocht en op het rechte eind goed af.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Probeer een keer in het ritme van een ander te schaatsen. Vaak is dit lastig en ontprettig om je timing anders wordt: je moet dezelfde bewegingen om andere momenten doen. Hierdoor leer je onbewust op een andere manier je balans te bewaren en de beweging te controleren. Dit kan ook in een treintje. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?