Bijhaal

Met gevorderden werken aan de bijhaal levert vaak goede resultaten op. Hoewel een bijhaal niet direct gelinkt is aan het leveren van kracht, heeft ze veel effect op timing en ontspanning.

Bekijk het onderstaande filmpje over bijhaal bij gevorderde schaatsers:

Wat wil je bereiken door te werken aan de plaatsing?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Bijhaal Beginners en Bijhaal Middengroep voor andere ideeën!

Hoger optillen

Een gespannen, opgetrokken of gedraaide voet zijn vaak het gevolg van het niet hoog genoeg optillen van het onderbeen. Je kunt cursisten hun voet hoger laten optillen terwijl ze stil staan en leunen op de boarding of een mede cursist. Dit kunnen ze dan al rijdend proberen toe te passen.

Een methode om het juiste gevoel over te brengen is door een fictief touwtje aan de hiel vast te binden en die iedere keer over de schouder aan te trekken als er bijgehaald moet worden. Hiel naar bil kan ook een goede aanwijzing zijn.

Sneller bijhalen

De bijhaal volgt direct op de afzet. Hoe sneller je bijhaalt hoe eerder je deze ontspannen kunt laten hangen en hoe minder verstoring van je balans je hebt. Je kunt je cursisten laten schaatsen met benen als elastieken die iedere keer na de afzet ‘terugspringen’ onder het lichaam.

Even laten hangen

Je kunt de bijhaal laten fungeren als pauze in de slag. Daarbij laat je de cursisten het been in de bijhaal even stil hangen. Tijdens deze ‘pauze’ in de houding gaat de beweging verder met druk opbouwen op de afzetschaats.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

In tweetallen kun je eenvoudig zien of de bijhaalvoet hoog genoeg is opgetild. Je moet de onderkant van de schaats kunnen zien. Door achter elkaar aan te schaatsen kun je elkaar coachen op die hoogte. Na 1 of 2 ronden draai je de rollen om en wordt je zelf gecoacht. Dit kunnen de rijders zelfs doen, jij kunt ze begeleiden  bij het zien van de juiste hoogte. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?