Balans

Gevorderde cursisten staan vaak redelijk in balans. Bij schaatsen is er sprake van een dynamische balans. De positie van het steunpunt verandert constant en ook sturen de schaatsen afhankelijk van de stand van ijzer ten op zichte van het ijs. Balans draait dan ook om het onder controle houden van je beweging.

Bekijk het onderstaande filmpje over balans bij gevorderde schaatsers:

Ver gevorderde schaatsers kunnen nagenoeg onbeperkt op een been blijven staan (soms te zien na de finish). Die enorm goede balans hebben ze nodig om de stand van de schaats en van hun bovenlichaam precies op het goede moment in de goede positie te brengen. Tot je als schaatser zover bent, kun je balans dus blijven oefenen.

Let op! Door iets nieuws te oefenen is vaak de balans verstoord. Je doet op dat moment namelijk iets wat je nog niet eerder hebt gedaan en daarin moet je alles weer opnieuw een plek geven: Balans zoeken. Het kan dus bij een oefening even duren voordat de balans weer is gevonden.

Wat wil je bereiken door te werken aan balans?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Balans Beginners en Balans Middengroep voor andere ideeën!

Romp en bovenlichaam compact en stabiel houden

Balans begint bij het stabiel houden van je romp en alles wat erbovenop zit. Een signaal van onbalans is het wegdraaien van het bovenlichaam en de schouders. Door het bovenlichaam stabiel en compact te houden, kun je balans trainen. Voorbeelden van oefeningen zijn met je armen gekruisd op je schouders en je ellebogen in je liezen schaatsen of je buikspieren aanspannen.

Schuin hangen op de schaats

Laat jouw schaatsers is proberen om zo schuin mogelijk te hangen op hu

Lange tijd op 1 been

Je kunt cursisten de balans laten oefenen door ze op een gedeelte van de baan op 1 been te laten glijden. Vaak gaat dit gepaard met ‘zwembewegingen’, maar gaande weg gaat het steeds beter. Ook kan het zijn dat er een afwijking is en dat de schaatsen naar binnen sturen. Dit betekent dat de schaatsen niet recht op het ijs staan. Een goede manier is dan om met twee benen dicht bij elkaar te beginnen waardoor de schaatsen recht staan en er dan een op te tillen.

Op 1 been sturen

Hierbij laat je de cursisten de binnen- en buitenkant van de schaats opzoeken. Zo ervaren ze grip en heel licht sturen. Balans is ook een samenspel van gewicht boven de schaats en sturen. Net als fietsen dat is. Met een vast gelast stuur zul je omvallen.

In welke houding

Je kunt cursisten de bovenstaande oefeningen in de verschillende houdingen laten proberen. Uiteindelijk moeten ze het kunnen in hun eigen schaatshouding.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Laat jouw schaatsers oefenen met een variatie in de lengte van de slag, dat wil zeggen kortere slagen en langere slagen. Je kunt ze dit zelfstandig laten oefenen of in groepjes. Als je kiest voor groepjes, kun je ook een keer iemand met een korte slag laten schaatsen met iemand met een lange slag. Vervolgens laat je ze elkaars slag overnemen. Om dit goed te doen, ben je continue aan het zoeken naar balans.

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?