Afzet

Gevorderde schaatsers hebben de afzet vaak al redelijk onder de knie. De schaats heeft grip en de kracht wordt meestal loodrecht op de stand van de schaats geleverd. In het volgende filmpje vergelijken we de afzet van een van onze gevorderde cursisten met die van Anouk van der Weijden. Opvallend is vooral de enorme lichaamsverplaatsing die Anouk teweeg brengt met haar afzet.

Bekijk het onderstaande filmpje over afzet bij gevorderde schaatsers:

Voor een betere afzet zou de oefenstof voor deze cursist gericht moeten zijn op de voorbereiding van de afzet; insturen, schuin staan op het moment van afzetten en compact blijven.

Wat wil je bereiken door te werken aan de afzet?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Afzet Beginners en Afzet Middengroep voor andere ideeën!

Knieën gebogen houden

Om zo veel mogelijk kracht kwijt te kunnen in je afzet zul je knieën gebogen moeten houden. Als voorbeeld kun je vertellen over springen vanuit stilstand: heb je gestrekte benen, dan spring je niet zo hoog. Zak je eerst door je knieën, dan kun je veel meer kracht kwijt in je sprong. Hetzelfde geldt voor afzetten bij schaatsen. Het verschil is dat je nu je gewicht opzij wegduwt in plaats van omhoog.

Insturen

De mate waarin je schaats stuurt, hangt af van de stand van je schaats (de hoek ten opzichte van het ijs). Ook buigt een ijzer onder druk waardoor je meer stuurt als je schuin tegen de schaats drukt. Je kunt cursisten daarmee op verschillende tempo’s laten stoeien.

Een andere goede oefening is om de cursisten op pad te sturen met de opdracht om op een rechte stuk te experimenteren bijvoorbeeld te veel of te lang insturen.

Voor het uiteindelijke resultaat is het goed om de cursisten direct feedback te geven. Ze kunnen dan direct voelen wat meer of minder insturen voor effect heeft op hun afzet.

Schuine stand ten opzichte van het ijs

Voor een schuine stand van het been ten opzichte van het ijs kun je verwijzen naar het gevoel dat je voor je afzet niet op je schaats staat maar er schuin tegenaan komt te hangen. De zijwaartse beweging van het bovenlichaam en de insturende schaats maken dit mogelijk.

Compact blijven

Compact blijven is de opdracht voor cursisten die de neiging hebben voor de afzet iets omhoog te komen, maar ook voor cursisten die, zoals in het voorbeeld, iets te vroeg met hun bovenlichaam van hun schaats af bewegen.

Een deel van de aanwijzingen vind je terug in de bespreking van Houding en Balans. Maar voor een groot deel is het belangrijk om de goede houding vast te houden tot het moment van afzetten. De schouder aan de kant van het afzetbeen naar beneden duwen voor de afzet kan daarbij helpen. Ook is het goed om metaforen te gebruiken die verwijzen naar een schaatsplank of een gang waar je jezelf van de ene naar de andere kant duwt.

Materiaal

De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest. De schoenen zijn stijver geworden waardoor schaatsers makkelijker schuin kunnen hangen en de ijzers hebben betere stuureigenschappen gekregen. De ervaring van de afgelopen jaren is dat gevorderde schaatsers een sprong maken wanneer ze overstappen op stijvere schoenen en/of beter sturende ijzers.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Stel je voor dat er een rails ligt op het rechte eind. De rails is ongeveer 2,5 meter breed. Je duwt jezelf elke keer van de ene kant van de rails naar de andere kant van de rails. Om die 2,5 meter te overbruggen moet je jezelf heel hard opzij wegduwen.

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?