Balans

Gevorderden gaan met een behoorlijk snelheid de bocht in. Dus des te belangrijker is het om een goede balans te houden in de bocht.

Bekijk het onderstaande filmpje over balans in de bocht bij gevorderde schaatsers:

Wat wil je bereiken door te werken aan de balans in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Balans Middengroep voor andere ideeën!

Glijden op 1 been

De cursist moet bij deze oefening glijden op 1 been door de bocht. Je laat ze eerst een keer oefenen op het rechterbeen en doet daarna hetzelfde met het linkerbeen. Let er hierbij goed op dat de schouders, heupen, knie en enkel op één lijn liggen. Let er ook op dat de linker of rechter schaats rechts van het lichaamszwaartepunt is geplaatst.  Tenslotte is het van belang dat het bekken niet te veel naar voor of naar achter gedraaid is.
.
Variëren houding
In de bocht laat je de cursisten variëren met houding. De cursisten moeten in de bocht inzakken en weer omhoog komen. Door deze oefening kunnen de cursisten zelf aanvoelen wat dit met je balans doet.
.
Variëren richting
Laat de cursist eens rechtsom rijden. Hierdoor ervaren ze ook de balans bij een (meestal) minder goed gaande bocht en krijgen ze mogelijk meer gevoel voor de bocht.
.
Boarding
Rij met de linkerhand aan de boarding (binnenkant bocht). Zorg wel dat de arm gebogen is, anders wordt er niet ‘gehangen’.
.
Variëren met armen
Laat de cursisten rijden met de verkeerde hand los of handen op hun rug.
.
Smal binnenkantje

Echte gevorderde rijden vaak in een treintje en hierin kun je dus ook oefenvormen mee bedenken. De voorste laat 50 cm ruimte aan de binnen kant open en de ander haalt binnendoor in.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Zoals je in de oefeningen hierboven ziet, ben je vooral bezig om manieren die niet vertrouwd zijn vertrouwd te maken. Je trekt je schaatsers uit de comfort zone. Alle bovenstaande oefeningen kun je doen in blokjes van een aantal rondjes, korte afstanden en ook kun je variëren in groepsgrootte. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?

Zodra je iets laat oefenen dat cursisten niet gewend zijn, verstoor je de balans. Geef cursisten daarom de tijd om de nieuwe beweging onder controle te krijgen. Probeer ze af en toe een klein duwtje in de goede richting te geven.