Afzet

Gevorderden kunnen al goed een bocht doorlopen. Bij deze groep moet er vooral op gelet worden dat ze op de juiste manier met druk in de bocht omgaan Je hebt namelijk constant druk en moet blijven afzetten om de bocht goed door te komen.

Bekijk het onderstaande filmpje over afzet in de bocht bij gevorderde schaatsers:

Wat wil je bereiken door te werken aan de afzet in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Afzet Beginners / Middengroep  voor andere ideeën!

Let er op dat de cursisten niet te ver doorstrekken bij hun afzet. Hierdoor schieten ze te ver door met een draaiing van de heupen als gevolg. De druk op de schaatsen valt hierdoor grotendeels weg. Geef de cursisten dan het advies om smalle pasjes te maken. Hierdoor wordt er met een gelijkmatig ritme afgezet en blijft de druk behouden. Let er wel op dat slagen niet te kort worden.
  • Druk houden
In tegenstelling tot het rechte stuk, heb je geen glijfase in de bocht. Er moet dus continu afgezet worden. De druk op de schaatsen kan verhoogd worden door dwars op de bocht af te zetten en de heup vlak te houden.
  • Jezelf de bocht induwen
Geef de cursisten mee dat ze zichzelf in de bocht moeten blijven drukken. Hierdoor kunnen de cursisten meer het gevoel krijgen of ze ergens tegen aan het afzetten zijn, alsof ze in een rails rijden. Kortom ze krijgen meer gevoel voor druk houden in de bocht.

Je schaatsen niet open laten gaan, je afzet dus heel kort houden. Hierdoor wordt afzet goed zijwaarts gemaakt.

Gewicht achterop en niet op afzet letten. Door mee te sturen in de bocht kunnen ze druk ervaren.  Het bovenlichaam moet in lijn zijn met de knie.

Druk rechter schouder naar de rechter knie bij een afzet op rechts. Let er op dat de schouders horizontaal blijven en heupen parallel aan het ijs. De druk op de rechter schaats wordt hierdoor groter.

Rij de bocht door zonder je schaatsen te laten klappen. Het is niet nodig om een gehele afzet te doen, uit onderzoek is gebleken dat je laatste deel van je afzet niet nodig is qua druk/afzet. Maar hij wordt afgemaakt omdat dat ergonomisch het minste energie kost. Probeer te rijden zonder afzet dan “moet”je wel vol op druk rijden.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Als je bochten op een hoog tempo wilt oefenen, kun je dat het beste doen met korte afstanden. Mogelijkheden daarvoor variëren van 200m tot 800m. Langer dan 800m zal het tempo iets lager liggen. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?