Rechte Eind

Waarom doe je wat je doet? Hoe ver is mijn groep? Waar zijn ze deze week aan toe? Het zijn simpele, maar belangrijke vragen. Om te bepalen welk deel van de techniek je gaat behandelen zul je jouw eigen cursist(en) als uitgangssituatie moeten nemen. Hieronder staat een aantal vragen ter ondersteuning van het analyseren van jouw groep en het maken van een keuze.

Wat zie je gebeuren bij jouw groep?

Zijn mijn cursisten in staat om hun gewicht te verplaatsen van het ene op het andere been?

Zijn mijn cursisten in staat om te glijden op één been met hun knie boven hun tenen?

Zetten mijn cursisten haaks af op hun schaats en zijn ze in staat om hun “nieuwe” schaats stabiel en vol overtuiging neer te zetten?

Buigen mijn cursisten hun knie na de afzet en weten ze hun bovenbeen te ontspannen?

Zijn mijn cursisten in staat om te hangen tegen hun schaats, druk op te bouwen en in te sturen?

Soms zul je zelfs merken dat je bezig bent met een bepaald onderdeel, maar dat er bij een eerder behandeld onderdeel iets mis gaat. In dat geval kan het verstandig zijn om eerst weer aandacht te besteden aan een element dat je eerder hebt behandeld, omdat die aan de basis ligt van een ander deel schaatstechniek. Een stapje terug doen is helemaal niet erg! Sterker nog, het is beter dan iets willen doen waar je cursisten nog (lang) niet aan toe zijn!