Ritme

Beginnende cursisten zijn vaak nog niet in staat om een gelijk ritme in de bocht aan te houden. Vaak hebben zij tussenslagen nodig om een lekkere bocht te kunnen lopen.

Bekijk het onderstaande filmpje over ritme in de bocht bij schaatsers uit beginnersgroepen:

Aandacht besteden aan ritme kan bij beginners erg goed helpen om bepaalde oefeningen onder de knie te krijgen en om te komen tot het ultieme; een hele bocht achter elkaar pootje over.

Wat wil je bereiken door te werken aan de houding in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Ritme Middengroep of Ritme Gevorderden voor andere ideeën!

Aangeven ritme

het ritme van de bocht is hoger dan het ritme van het rechte eind. Het kan helpen om dit ritme hardop aan te geven als cursisten door de bocht komen. Zo zorg je ervoor dat het ritme lekker hoog is.

Snel ritme

Soms gaat de aandacht van een beginnende cursist te veel naar de beweging van het overstappen waardoor het ritme te laag is. Door de bocht in te gaan met als doel snel overstappen, haal je de cursist uit zijn of haar normale ritme.

Ritme verhogen

Om in het begin van de bocht stabiliteit voor elkaar te krijgen, zou je ook de opdracht kunnen geven om te beginnen met een laag ritme en gedurende de bocht steeds sneller over te stappen.

Controle houden

Het is prettig als je de overstap gecontroleerd kunt laten gebeuren. Daarom is het voor cursisten prettig om te ervaren dat ze best op 1 been kunnen blijven staan in de bocht. Laat ze bijvoorbeeld eens twee tellen op één been glijden tijdens de overstap. Dit kun je zowel op rechts als op links oefenen.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

Probeer is verschillende ritmes af te wisselen. De ene bocht doe je een heel traag ritme, de andere bocht een sneller ritme. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?