Plaatsing

Voor een goede bocht moet de linkerschaats op de buitenkant en naar buiten wijzend geplaatst worden. Beiden zijn voor beginnende cursisten erg lastig.

Bekijk het onderstaande filmpje over plaatsing in de bocht bij schaatsers uit beginnersgroepen:

Plaatsen op de buitenkant is belangrijk om ervoor te zorgen dat je grip hebt. De oefeningen voor plaatsing overlappen deels met de oefeningen voor afzet.

Wat wil je bereiken door te werken aan de houding in de bocht?

Voorbeelden van oefenstof

Tip: kijk ook eens bij Plaatsing Middengroep of Plaatsing Gevorderden voor andere ideeën!

Grip

Om iemand te laten voelen dat je ook op de buitenkant van je schaats groip hebt kun je diegene al steunend op een instructeur of medecursist afwisselend de binnen en buitenkant van de schaats laten opzoeken.

Grip 2

Bij de bovenstaande oefening is het goed om je been goed gebogen te houden omdat dat het zwikken van je enkel vermindert en ervoor zorgt dat je zeer subtiel binnen- en buitenkant kan voelen

Direct op de buitenkant

Met een aantal tussenslagen bij 1 keer pootje over, de linker schaats direct op de buitenkant plaatsen.

Met steun op de buitenkant

Plaatsen op de buitenkant gaat gepaard met plaatsen buiten het lichaamszwaartepunt. Dit kan best eng zijn en het is dan goed om cursisten aan te bieden een licht steuntje aan de linkerkant te vragen van een medecursist.

Voorbeeld van een rij-opdracht

Bekijk varianten van rij-opdrachten.

In de bocht kun je overstappen afwisselen met tussenstappen. Probeer na elke tussenstap je linker schaats dichtbij de rechter te plaatsen, zodat je hem makkelijker op de buitenkant kun neerzetten. 

Aandachtspunten: Waar kun je op letten?