Negende week

Een mogelijke opbouw van lessen

 

(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)

  1. Veel aandacht aan balans, stabiliteit
  2. Vanuit balans naar ritme, remmen
  3. Vanuit balans en ritme naar timing(vanaf 7-8)
  4. Vanuit balans en ritme naar timing naar houding
  5. Vanuit houding naar ritme
  6. Vanuit ritme naar balans en houding(5-6) en vanuit ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
  7. Frequentie en ritme(5-6) en vanuit frequentie en ritme naar balans/stabiliteit bocht (7-8 en verder).
  8. Vanuit ritme naar houding en balans
  9. Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk

 

Les 9

5-6 Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk

De sinterklaasweek is voor deze groep het belangrijkste thema. Gebruik vooral wel je gewone tijdschema maar probeer al je opdrachten in een Sint/Piet vorm te gieten. Pakjes ophalen en wegbrengen, onder de trap doorglijden bij het pakjes bezorgen, door de schoorsteen kruipen e.d.

Opdrachten 5-6 jarigen

Week 9 5-6 Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1 Zet als eerste een pionnen baantje neer en laat ze rondjes rijden. Als iedereen er is weer even met elkaar zitten, jij op je knieën en vraag of wat ze al voor of met Sint en Piet hebben gedaan.

Dan een weer een opstaan, zit, schaatsen en remmen.

    • Remmen weer even herhalen
    • Zitten, liggen, rollen en weer opstaan
  • Allemaal Pieten vaardigheden op het ijs.
Pionnenbaan.

Op een afgesloten stukje ijs. 

2 Rondjes(5x) om de pionnenbaan. 
Om een klein pionnenbaantje.

  • Elke variantie weer 5 rondjes
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook zoals zij dat doen.
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
3 Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.

  • schaatsen met elkaar op het ritme van een Sinterklaas liedje. Probeer in de maat te schaatsen.
  • Wissel af met verschillende tempo’s in het leidje.
  • Maak er een stop in(freeze met handen op de knieen).
Om een klein pionnenbaantje.

  • Elke variantie weer 5 rondjes
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook zoals zij dat doen.
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
4 Pauze

Liefst van het ijs op het rubber.

  • Jij tussen de kinderen in. Probeer ze verhalen over Sint en Piet te laten vertellen.
Liefst van het ijs op het rubber. boarding.
5 Een opstaan, zit, schaats en Rem opdracht.

  • Als het je lukt met een liedje. Ook hier op ritme bewegen

Op een afgesloten stukje ijs.
6 Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. Op zoek naar zwarte piet. waar heeft die zich verstopt.
  • Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.
  • Let vooral op de minder goede schaatsers
  • Vertel wat je allemaal ziet en over de regels op de grote baan.
  • Neem er de tijd voor.
7 Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.

Maak een hindernisbaan die de Pieten vaardigheden weer aanspreekt. balanceren voor op het dak, kruipen door de schoorsteen enz.

Om een klein pionnenbaantje.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
8 Afsluiting met een Pietenspel. Met twee groepen.

Bijv. Piet en de kadootjes.

1 Piet moet de kadootjes bewaken(kleine pionnen) maar valt in slaap. De kinderen moeten de kadootjes stelen en bij de andere instructeur brengen. Als Piet wakker wordt mag hij iedereen proberen te tikken.

Op een afgesloten stukje ijs.

  • Steeds iedereen mee laten doen. Als je af bent lever je bijv je lintje in maar blijft wel meedoen.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

7-8 Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk

De sinterklaasweek is ook voor deze groep het belangrijkste thema. Gebruik vooral wel je gewone tijdschema maar probeer al je opdrachten in een Sint/Piet vorm te gieten. Pakjes ophalen en wegbrengen, onder de trap doorglijden bij het pakjes bezorgen, door de schoorsteen kruipen e.d. Kijk bij het schema 5-6 voor inspiratie. Bij deze groep ga je net iets minder in de fantasie maar meer in het speelse thema.

Opdrachten 7-8 jarigen

9-11 Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk

De sinterklaasweek is ook voor deze groep een belangrijk thema. Gebruik vooral wel je gewone tijdschema maar probeer al je opdrachten als extratje in een Sint/Piet vorm te gieten. Kijk ook eens bij het schema 5-6 voor inspiratie. Bij deze groep ga je minder in de fantasie maar meer in het speelse thema. Sint en Piet als een soort omlijsting van je les.

Opdrachten 9-11 jarigen

Week 9 9-11 Remmen keren starten en.. Sinterklaas week natuurlijk
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Herhalen vorige week

Pionnenbaan.

Op een afgesloten stukje ijs. 

2 Om de pionnenbaan steeds 5 keer per opdracht.

  • Glijden tussen pionnen door ⇒ balanceren op het dak.
  • Extra vaardigheden oefenen met een pieten jasje
Om een klein pionnenbaantje.

  • Elke variantie weer 5 rondjes
  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook zoals zij dat doen.
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
3

Deze herhaling mag terugkomen.

Op een rijtje aan de kant v/d baan in ritme overstappen oefenen.

Links-rechts-onderdoor-overheen. Steeds in hetzelfde doorgaande ritme zonder haperingen.

  • Als hele groep zijwaarts verplaatsen.
  • Ook rechtsaf(en overstappen)
  • Weer als de Snollebllekes
  • Aan de buitenkant van je pionnenbaan. 
  • Iedereen genoeg ruimte dus breed over de baan.
4 Een grote ronde met in de bocht op ritme overstappen. Als het goed gaat vaker overstappen(houdt ritme)
  • In de bocht: links, rechts, onder en eroverheen. 
  • Houd het ritme aan. Geen vertragingen.
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

  • Laat de goede schaatsers nog een rondje extra doen.
Korte pauze. Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen.
5 Een opstaan/zit opdracht.

Allemaal Pieten vaardigheden

  • Jij de eerste opdracht
  • Wie kan het langst: op een been staan, 
  • Iets met liggen, omrollen.
  • Wie kan het dichtst met zijn billen bij het ijs zonder te vallen?
  • Wie kan zijn handen plat op het ijs leggen zonder te vallen.
  • Enz.
Op een afgesloten stukje ijs.
6 Rondje om de pionnenbaan 5x. 

Bij begin en einde pionnenbaan remmen, zijwaarts overstappen en weer zo snel/hard mogelijk wegschaatsen.

  • 5 x rondje met remmen. Zijwaarts andersom. Stap, stap, stap en weg
  • Zelf iets bedenken met overstappen en wegrijden.
Om een lange  pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
7 Sprint estafette met pakje Starten vanuit stilstand achter een lijn op jouw startteken.

  • Twee groepjes tegen elkaar, heen en weer en om de wachtende kinderen heen en dan het pakje overgeven aan de volgende.
  • Veilig houden, veel ruimte nemen.
8 Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk.
  • Laat alleen een deel van de groep een tweede ronde rijden
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

9 Afsluiting pakjes roof spel(pionnen) spel op afgesloten stuk. Liefst de 30/60 baan.
  • Even veel pionnen aan beide zijden van het veld. Je mag steeds 1 pion aan de overkant ophalen en neerleggen aan je eigen kant. Na 1 minuut stoppen en tellen waar de meeste pakjes liggen.
  • Afgesloten stukje ijs
  • Veiligheid voor alles.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven