De eerste lessen

Bij jeugdlessen zijn vooral de variaties in de laatste kolom belangrijk. Het is goed om wat langer met een vorm bezig te zijn waar je verschillende varianten bij gebruikt. De aandachtboog is relatief kort en daardoor wordt je snel verleid tot steeds nieuwe opdrachten. Met kleine variaties heb je dubbel voordeel. Ze voelen zich veilig bij een opdracht en oefensituatie, krijgen voldoende afwisseling en leren dan veel.

Een mogelijke opbouw van lessen

 

(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)

  1. Veel aandacht aan balans, stabiliteit
  2. Vanuit balans naar ritme
  3. Vanuit balans en ritme naar timing
  4. Vanuit balans en ritme naar timing naar houding

 

Les 1

Wennen, leren om te gaan met je les-situatie, plek, stroomvormen, vallen en opstaan, materiaal enz.

Veel aandacht aan balans, stabiliteit.

Kies opdrachten die je met een kleine aanpassing kan herhalen zodat er veiligheid ontstaat, werk een groot deel v/d les met hetzelfde (pionnen) baantje. Stop op tijd om nog even te kletsen en te vertellen wanneer de volgende les weer is(met kinderen en eventueel ouders).

 

Week 1 5-6 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent. 

Dan een opstaan, zit opdracht.

  • Opstaan dan een rondje draaien
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
  • Met een verhaaltje erbij
Op een afgesloten stukje ijs. 
2 Rondje om de pionnenbaan als een waggelende pinguin (tenen naar buiten)
  • Extra rondje om de eindpion
  • Halverwege even stoppen
  • Met een verhaaltje (samen op de zuidpool en samen dingen beleven waarbij je moet bukken, het ijs aanraken, enz.
Om een klein pionnenbaantje.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in. Liefst ook als een piguin
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is.
3 Pauze

Liefst van het ijs op het rubber.

  • Jij tussen de kinderen in. Probeer ze wat te laten vertellen. Daar kun je weer gebruik van maken bij opdrachten.
Liefst van het ijs op het rubber. boarding.
4 Herhaling opdracht 1

Een opstaan, zit opdracht.

  • Opstaan dan een rondje draaien
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
  • Met een ander verhaaltje erbij
Op een afgesloten stukje ijs.
5 Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou.
  • Remmen en rondje draaien
  • Remmen, knie aantikken en verder
  • Verhaaltje; in de auto, stuur vast en gasgeven en remmen.
Om een klein pionnenbaantje.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
6 Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin.
  • Kinderen noemen elke keer een dier en die doe je samen(ijs balans bevorderend) steeds na.
  • Bouw ook een pauze in bij de ijsjes
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 7-8 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent. 

Dan een opstaan, zit opdracht.

  • Gebruik deze opdracht om de namen te leren kennen en de vaardigheden in te schatten.
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
  • Zie je leuke varianten, laat het ze allemaal doen
Op een afgesloten stukje ijs.
2 Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen
  • Extra rondje om de eindpion
  • Halverwege even stoppen
  • Halverwege iets aantikken, voet optillen, enz.
Om een grote pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
3 Rondje om de pionnenbaan. Bij de draaipunten als een vliegtuig schaatsen, armen wijd en stuur op twee schaatsen glijdend de bocht om. 
  • Al eerder beginnen met glijden.
  • Met een heel kort landingsgestel(door de knieën)
  • Met een vleugel(andere arm bij je houden)
  • Enz.
Om een grote pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
Korte pauze. Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. Liefst even van het ijs.
4 Herhaling opdracht 1

Een opstaan/zit opdracht.

  • Opstaan dan een rondje draaien
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
Op een afgesloten stukje ijs.
5 Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou.
  • Remmen en rondje draaien
  • Remmen, knie aantikken en verder
  • Verhaaltje; in de auto, stuur vast en gasgeven en remmen.
Om een lange  pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
6 Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

7 Afsluiting met bijv een bezoek aan de dierentuin.
  • Kinderen noemen elke keer een dier en die doe je samen(ijs balans bevorderend) steeds na.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 9-11 Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Ga met elkaar even zitten, jij op je knieen en vertel wie je bent. 

Dan een opstaan, zit opdracht.

  • Gebruik deze opdracht om de namen te leren kennen en de vaardigheden in te schatten.
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
  • Zie je leuke varianten, laat het ze allemaal doen
Op een afgesloten stukje ijs.
2 Rondje om de pionnenbaan hoe je zelf wilt schaatsen
  • Extra rondje om de eindpion
  • Halverwege even stoppen
  • Halverwege iets aantikken, voet optillen, enz.
Om een grote pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
3 Rondje om de pionnenbaan. Bij de draaipunten als een vliegtuig schaatsen, armen wijd en stuur op twee schaatsen glijdend de bocht om. 
  • Al eerder beginnen met glijden.
  • Met een heel kort landingsgestel(door de knieën)
  • Met een vleugel(andere arm bij je houden)
  • Enz.
Om een grote pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
  • beweeg je tussen de kinderen in
  • Schaats met ze mee, stimuleer en voel aan wanneer het genoeg is. Stimuleer ze om door te schaatsen
Eventueel een grote ronde met steeds korte stukjes schaatsen. tot de hele groep weer bij elkaar is. Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

Korte pauze. Namen weer herhalen, leer de kinderen kennen. Liefst even van het ijs.
4 Herhaling opdracht 1

Een opstaan/zit opdracht.

  • Opstaan dan een rondje draaien
  • Zitten, liggen, draaien op de buik en weer opstaan
Op een afgesloten stukje ijs.
5 Rondje om de pionnenbaan met starten en remmen op aangeven van jou.
  • Remmen en rondje draaien
  • Remmen, knie aantikken en verder
  • Stoplicht spel.
Om een lange  pionnenbaan.

  • Wat doe je als je valt
  • je mag inhalen
6 Eventueel weer een of twee grote ronde met steeds kleinere stukjes schaatsen. Tot de hele groep weer bij elkaar is. Dan het volgende stuk.
  • Laat alleen een deel van de groep een tweede ronde rijden
Laat weten(wijs aan) tot waar er geschaatst wordt en zorg steeds dat jij daar als eerste bent.

Let vooral op de minder goede schaatsers

7 Afsluiting met bijv een zo….. mogelijk op de pionnenbaan
  • Zo lang mogelijk glijden
  • Op een been
  • Met de schaatsen tegen elkaar
  • enz.
Bewaak goed de sfeer. Zorg dat iedereen iets goed kan.
Op tijd terug naar de ouders en daar kletsen/informatie geven

 

Week 1 12+ Stabiliteit en veiligheid(fysiek en sociaal)
Tijd opdracht variatie oefenvorm
1

Na indelen

Kies opdrachten uit 9-11 die passen bij je groep en wissel dat af met opdrachten uit de lessen voor de volwassenen.