Inspiratie volwassenen(archief)

 

Onderaan deze pagina vind je lessen uit ons (digitale)archief.

Deze lessen of onderdelen daarvan kun je gebruiken als inspiratie voor je eigen lessen. Ze zijn gemaakt voor de gemiddelde groepen. Aan jou om een les te maken voor je specifieke groepen.

De digitale lessen staan in een “gekleurd” schema. Het schema heeft wel enige uitleg nodig. Al hebben we 30 jaar ervaring in het geven van schaatslessen, deze manier is ook voor ons NIEUW. Het is ons globale idee over de vorm en de inhoud van deze les. Het is een richtlijn, een soort menukaart, een mogelijke invulling. Natuurlijk mag jij als schaatser deze menukaart voor jezelf pimpen of een smaakje geven dat meer bij jou past.

Het groene schema is voor beginnende schaatsers. Het gele schema is voor de middengroep. Het rode schema is voor de meer gevorderde schaatsers. De instructeur die je kan helpen is te herkennen aan dezelfde kleur lintje.

Even een korte omschrijving:

Tijd: wij verdelen een lesuur in 4 blokken (10-20-20-10 minuten).

Aandacht en Variatie: Wij benaderen schaatsen als een TOTAAL BEWEGING, die hebben we wel opgedeeld in thema’s of aandachtspunten. De aandacht die je geeft aan deze thema’s maken dat je de schaatsbeweging als totaal naar een “hoger” plan kunt brengen en daardoor beter leert schaatsen. Achtergrond van de thema’s hebben we per doelgroep uitgewerkt op andere plaatsen in de SCHAATSACADEMIE. Struin er maar een beetje door want er staat heel veel mooie en leuke informatie.

Deze Thema’s komen op een concentrische manier terug (dat wil zeggen vanuit meerdere aandachtspunten). Wij noemen dat onze “leerspiraal”. Wij denken dat door het aanbieden van gestructureerde variatie je de schaatsbeweging sneller en beter onder de knie krijgt. Variatie geeft een plezierig leereffect terwijl je je eigen lichaam de kans geeft om een oplossing te zoeken voor een aandachtspunt. Wij zullen dan ook altijd meerdere variaties geven waar je aan kunt denken.

Oefenvormen: Oefenen, trainen en leren gebeurt altijd in een bepaalde vorm. Een vorm die past bij het niveau. Het gaat daarbij om de relatie Arbeid en Rust. Dat is helemaal persoonlijk want dat heeft veel te maken met jouw fysieke gesteldheid, je conditie, je kracht, je lenigheid, je stabiliteit, etc. Vanuit onze ervaring geven we een voorstel waarbij je ook op dit vlak een positieve prikkel krijgt. Natuurlijk ben je zelf diegene die aan de knoppen zit. Zeker in deze “Covid” tijd.

Week 1

Week 2

Week 3

Week 3 (2021)