maakt een lesvoorbereiding

Een lesvoorbereiding is een plan dat je maakt vóór de les. Alle omstandigheden probeer je van te voren zo goed mogelijk te voorzien. Ondanks al jouw goede bedoelingen kan het zijn dat een les anders loopt dan jij in gedachten had. In dat geval moet je flexibel genoeg zijn om je lesplan los te laten en te improviseren. Lesgeven is altijd een wisselwerking tussen jou en de cursisten. Daarom is lesgeven iedere keer weer spannend, ook voor ervaren instructeurs.

Het maken van een lesvoorbereiding is de eerste keren lastig, je moet overal aan denken. Na een aantal keer zul je merken dat het makkelijker wordt. Ervaren instructeurs hoeven steeds minder op te schrijven. Toch blijft het ook voor hen belangrijk om de lessen voor te bereiden en te evalueren na afloop. Dit houdt je scherp en voorkomt dat je teveel op routine gaat werken. Bij het maken van een lesvoorbereiding moet je denken aan een groot aantal onderdelen op organisatorisch gebied en op inhoudelijk gebied.

Op organisatorisch gebied onderscheiden wij:

Op inhoudelijk gebied onderscheiden wij: 

In de lesvoorbereiding bedenk je welke thema’s je in de les wilt behandel- en. Vanuit een thema probeer je een lesdoel te formuleren. Bijvoorbeeld: het thema is het plaatsen van de schaats, het lesdoel is dat cursisten aan het einde van de les beter in staat zijn hun schaats onder zich plaatsen. Vervolgens ga je het lesdoel vertalen in opdrachten. Per thema moet je 3 tot 5 opdrachten bedenken.