De eerste les voor gevorderde groepen

De eerste les training van het nieuwe schaatsseizoen.

Les/training geven is natuurlijk nooit iets wat we zo maar doen. Je doet het voor anderen.
De vraag is dan, wie zijn die schaatsers aan wie jij straks lessen/trainingen geeft dit seizoen.

Wat zijn die schaatsers/cursisten die wij tegenkomen in de hoge groepen?

Onze cursisten zijn natuurlijk heel goed, nog niet zo goed dat ze niets meer kunnen leren. Zie het verschil tussen cursist en topper.

Een kleine opsomming vragen:
1 waarom willen ze bij jou schaatsen?
2 wat verwachten ze van je?
3 wat moet jij in huis hebben?
4 hoe moeten ze je les verlaten?
5 waar zitten ze niet op te wachten?
6 wat stoort ze?
7 Hoe zou de eerste les/training er uit kunnen zien?

Een poging tot antwoorden (ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden op deze vragen, dus reageer gerust).
1 waarom willen ze bij jou schaatsen?
Heel simpel, jij bent de instructeur van de groep waar je cursisten denken te horen schaatsen
2 wat verwachten ze van je?
Dat je ze lekker laat schaatsen, beter en sneller dan vorig jaar/vorige keer. Dat ze veel bij je schaatsen(trainen voor natuurijs/prestatietochten/ zich fit voelen).
Dat ze zich aangesproken voelen op wat ze al kunnen en dat nog willen verbeteren. Dat je een helder verhaal hebt.
3 wat moet jij in huis hebben?
Een kort helder verhaal en de mogelijkheid hun veel en goed te laten schaatsen. Een goed voorbereide les/training(ga ik je wekelijks mee helpen). Veel enthousiasme, een schaatsuitstraling  en een duidelijk voorbeeld.
4 hoe moeten ze je les verlaten?
In eerste instantie zou ik zeggen: Moe en voldaan.
In tweede instantie eigenlijk ook maar dan met de aanvulling doordat ze goed hebben geschaatst.
5 waar zitten ze niet op te wachten?
Hier komt een rijtje.
De schaats beweging weer van vooraf aan uitgelegd te krijgen.
Algemene aanwijzingen krijgen waarvan ze het idee hebben dat het niet voor hun is.
Meer te moeten luisteren dan schaatsen
Een onsamenhangend verhaal
Een onvoorbereide instructeur
6 wat stoort ze?
Dit lijkt natuurlijk op 5 en ik hoop hier van jullie nog wel wat over te horen.
Het stoort ze als ze het idee hebben dat ze dingen moeten doen die ze al lang kunnen, als ze moeten schaatsen met iemand die minder is, kortom als jij de les/training niet zo differentieert dat ze het idee hebben zelf helemaal in het middelpunt te staan.
7 Hoe zou de eerste les/training er uit kunnen zien?

Les 1.
Het technische thema is: Heupen vlak houden om weer in een strak schaatsgevoel te komen.

Deze uitsnijding uit de handboeken site laat mooi zien dat de heup van de cursist (rechts) omhoog komt en de heup van Anouk juist naar beneden gedrukt wordt.