Week 1 (2021)

Natuurlijk om te beginnen een heel gezond en sportief 2021. Blijf bewegen, blijf schaatsen. We zijn blij dat we momenteel kunnen blijven schaatsen. We hopen dat je de vorige pagina goed hebt gelezen en dat je de Duosport Les-app! hebt gedownload.  De lessen in de Les-app staan ook op deze pagina (met iets meer context)

Het groene schema is voor beginnende schaatsers. Het gele schema is voor de middengroep. Het rode schema is voor de meer gevorderde schaatsers. De instructeur die je kan helpen is te herkennen aan dezelfde kleur lintje.

De context van dit programma met de thema’s ritme en gewichtsverplaatsing

De eerste week gaat over “lekker schaatsen” en weer het gevoel krijgen waar je vorig jaar mee bent geëindigd. Dat betekent vooralsnog, geen kracht gebruiken maar schaatsen op ritme en gewichtsverplaatsing. In zijn algemeenheid betekent dat dat je voor je gevoel wat langer je knie gebogen houdt en je daarna het gewicht verplaatst naar je ander schaats. Je beweegt (danst) als het ware van je ene been op je andere been waarbij je zo kort mogelijk 2 schaatsen tegelijkertijd op het ijs hebt staan. Op deze manier maak je gebruik van het glijden en sturen van je schaats tijdens het leveren van vermogen. De basis houding blijft altijd dat je probeert je bovenlichaam op één hoogte houden tijdens het schaatsen.

Bij beginnende schaatsers ligt het accent meer op ontspanning zoeken in je houding terwijl je je knieën zo lang mogelijk gebogen houdt.

Bij een middengroep ligt het accent meer op het verplaatsen van je gewicht van het ene been op het andere been terwijl je zo kort mogelijk met 2 schaatsen op het ijs staat.

Bij gevorderde schaatsers ligt het accent meer op het sturen van de schaats zodat je kunt stoeien met het moment waarop je optimaal je “vermogen” kunt inzetten zowel qua tijd als qua richting.

Een Trainingsles