Wat zegt onze opleider

Naast de “mechanische” uitgangspunten die we tot nu toe hebben benoemd in de manier waarop we kunnen kijken naar de schaatsbeweging hebben we ook “fysieke” uitgangspunten waar we aandacht aan moeten besteden.

Als we spreken over fysieke uitgangspunten dan hebben we het over de FITHEID van jou als schaatser. Kun je fysiek wat nodig is om de opdrachten en de oefenvormen uit te voeren.

Deze week krijgt Power en Behendigheid een extra prikkel (het sausje over de oefeningen)

We spreken over POWER omdat in het woord power de combinatie van kracht, precisie en snelheid in de tijd zit opgesloten. Het gaat hier dan niet zo zeer om maximale kracht maar hoe je je kracht kunt koppelen aan snelheid (streksnelheid van je gewrichten). Hoe meer power je kunt leveren hoe sneller sneller je je lichaam kunt verplaatsen. Het gaat over explosiviteit. Je houding, flexibiliteit, je balans en stabiliteit je aansturing zijn allemaal basisvoorwaarden om je power efficiënt te kunnen gebruiken.

Elke sport heeft zo zijn eigen specifieke verhouding t.a.v. snelheid en kracht.

Bij schaatsen moet je je hele lichaam verplaatsen en dat is veel massa, dit gaat ten koste van de snelheid. Bij schaatsen spring je als het ware horizontaal van je ene been naar/op je andere been. In het power continuüm tussen snelkracht en maximaalkracht zit je iets rechts van het midden.

Power (kracht x snelheid)
Het vermogen iets te verplaatsen. Een combinatie van kracht en snelheid. Een lichter object kun je met meer snelheid verplaatsen. Om je lichaam te kunnen verplaatsen heb je kracht nodig. Als je meer kracht hebt dan een andere schaatser die net zo zwaar is als jij, kun je je lichaam meer vaart meegeven(power = kracht x snelheid).

Snelheid lijkt behoorlijk door erfelijke eigenschappen te zijn bepaald (bijv. vezeltype) maar kan natuurlijk wel behoorlijk beïnvloed worden door o.a. lenigheid-stabiliteit-uithoudingsvermogen-coördinatie vermogen (beweeg economie)

Aansturing gaat altijd boven kracht (als je hard wilt schieten wil je wel hard raak schieten) Schaatsen met meer kracht kan zeker geen kwaad als je de beweging al wel tot zekere hoogte beheerst. Door een beweging met meer Power uit te voeren doe je zeker ook een beroep op je flexibiliteit en je stabiliteit en dat is iets dat zeker je schaatsen ten goede komt

Behendigheid
Het vermogen om de positie van het alle lichaamsdelen efficiënt te veranderen/aan te passen aan de situatie.
Deze behendigheid is nodig in elk onderdeel van de schaatsslag.

Behendigheid gaat over complexe bewegingsvormen waarin eigenlijk alle vormen van coordinatie een specifieke rol spelen. Het gaat over beweeglijkheid, vlugheid, vaardigheid, handigheid, timing, souplesse. Behendigheid zie je als er een goede reflexbeheersing is, als er balans in je bewegingen zit maar ook kracht en snelheid. Is de beweging efficiënt en explosief.

Natuurlijk zie je behendigheid veel in explosieve spelsporten waar er veel richtingveranderingen zijn, versnellen en afremmen, bukken springen, zigzaggen en dat alles steeds in balans.

In die zin is behendigheid in het schaatsen minder complex. maar het gaat ook over de efficiëntie in de schaatsbeweging. Des te efficiënter des te minder energie gebruik je en des te minder verstorende effecten treden op die een coördinatie storing kunnen laten zien.