Digitale lessen en HOE ziet zo’n schema eruit

De Digitale schema’s staan onderaan deze pagina.

Hoi Duosporters, de hele zomer hoopten we op een “normaal” schaatsseizoen. Het zit er jammer genoeg niet in, MAAR schaatsen mag. Schaatsen is een heerlijke sport. Op veel banen kun je genieten van de buitenlucht. Op de andere banen is het maximum aantal schaatsers aangepast aan de ruimte en luchtcirculatie. Natuurlijk houden we ons aan de maatregelen zoals die landelijk en lokaal gelden. Wij denken dat we verantwoord schaatslessen kunnen aanbieden maar op dit moment even niet zoals we dat gewend zijn.

De komende 4 weken gaan we digitale lessen aanbieden. De instructeurs staan gewoon op het ijs maar zullen de groep niet verzamelen. De instructeur gaat er vanuit dat je deze volgt, dan weet hij/zij waar jij mee bezig bent. Op het ijs kun je altijd contact zoeken met de instructeur (de kleur les correspondeert met de kleur lintje die de instructeur om zal hebben) voor vragen, aanwijzingen of gewoon een praatje. Hou rekening met elkaar en realiseer je dat de instructeur in principe oog moet hebben voor ongeveer 12 cursisten.

Na 4 weken gaan we natuurlijk kijken of we deze vorm moeten volhouden, of we een aanpassing moeten maken of dat we weer gewoon als groep georganiseerd de les kunnen aanbieden. Schaatsen blijft een heerlijke sport dus geniet ervan. Heel veel succes en schaatsplezier

HOE ziet zo’n schema eruit

De digitale lessen staan in een “gekleurd” schema. Het schema heeft wel enige uitleg nodig. Al hebben we 30 jaar ervaring in het geven van schaatslessen, deze manier is ook voor ons NIEUW. Het is ons globale idee over de vorm en de inhoud van deze les. Het is een richtlijn, een soort menukaart, een mogelijke invulling. Natuurlijk mag jij als schaatser deze menukaart voor jezelf pimpen of een smaakje geven dat meer bij jou past.

 

Tijd: wij verdelen een lesuur in 4 blokken van 15 minuten, als je ergens iets wilt of moet afsnoepen doe dat dan in het 1e (in-schaatsen) of het 4e (uit-schaatsen) blok.

Aandacht en Variatie: Wij benaderen schaatsen als een TOTAAL BEWEGING, die hebben we wel opgedeeld in thema’s of aandachtspunten. De aandacht die je geeft aan deze thema’s maken dat je de schaatsbeweging als totaal naar een “hoger” plan kunt brengen en daardoor beter leert schaatsen. Achtergrond van de thema’s hebben we per doelgroep uitgewerkt op andere plaatsen in de SCHAATSACADEMIE. Struin er maar een beetje door want er staat heel veel mooie en leuke informatie.

Deze Thema’s komen op een concentrische manier terug (dat wil zeggen vanuit meerdere aandachtspunten). Wij noemen dat onze “leerspiraal”. Wij denken ook dat door het aanbieden van gestructureerde variatie je de schaatsbeweging sneller en beter onder de knie krijgt. Variatie geeft namelijk een plezierig leereffect terwijl je je eigen lichaam de kans geeft om een oplossing te zoeken voor een aandachtspunt. Wij zullen dan ook altijd meerdere variaties geven waar je aan kunt denken.

Oefenvormen: Oefenen, trainen en leren gebeurt altijd in een bepaalde vorm. Een vorm die past bij het niveau. Het gaat daarbij om de relatie Arbeid en Rust. Dat is helemaal persoonlijk want dat heeft veel te maken met jouw fysieke gesteldheid, je conditie, je kracht, je lenigheid, je stabiliteit, etc. Vanuit onze ervaring geven we een voorstel waarbij je ook op dit vlak een positieve prikkel krijgt. Natuurlijk ben je zelf diegene die aan de knoppen zit. Zeker in deze “Covid” tijd.

Ook hiervoor geldt: Schaatsen blijft een heerlijke sport dus geniet ervan. Heel veel succes en schaatsplezier

Week 1

Week 2

Ver-Gevorderde schaatsers