Feedback

Het geven van feedback komt vooral aan bod bij het ‘daadje’, als de cursisten bezig zijn met het uitvoeren van de opdracht. Aan de instructeur de taak om deze uitvoering te beoordelen.

Bij de beoordeling van de uitvoering van een opdracht zijn de volgende factoren van belang:

Terugkoppeling

‘Feedback’ betekent letterlijk terugkoppelen. Het is een mededeling aan iemand over hoe zijn/haar gedrag wordt waargenomen, begrepen en ervaren. Met andere woorden; een instructeur geeft aan hoe de uitvoering van de schaatsbeweging (van een cursist) wordt waargenomen en ervaren. Bij het aanleren van schaatsen is feedback onontbeerlijk. Zonder feedback kun je nooit iets bij- of afleren.

Correcties

Bij het geven van een aanwijzing of correctie kunnen we onderscheid maken tussen groepscorrecties en individuele correcties. Voor een groepscorrectie kies je als je een groep nog niet zo goed kent. Naarmate je de schaatstechniek van de afzonderlijke cursisten beter leert kennen, moet je proberen je aanwijzingen steeds individueler te maken.

Als een cursist iets meer aandacht nodig heeft, kan dat vaak goed bij het verzamelen van de groep. De betreffende cursist vraag je dan eerder naar de kant dan de rest van de cursisten. Individuele correcties geven waar de rest van de cursisten bij staat ligt gevoelig, wanneer je dit doet moet dit met de nodige tact en respect gebeuren. Als het even kan moet je voor alle cursisten een (korte) aanwijzing hebben.

Module: Feedback