Hoe hard moet/mag je trainen?

27 mei 2019 Door: Mark Hakkeling

Trainen is goed, trainen moet maar………….. Moet je altijd hard trainen? In het hoofd van sporters zit vaak een riedeltje over trainen:

Herstel
Maar, beter word je doordat je lichaam zich aanpast in de herstel-fase na het trainen. Het bovenstaande riedeltje staat herstel, superherstel en dus beter worden in de weg.

Individueel
Wat het nog moeilijker maakt; trainen is altijd iets individueels. Waar de een bij dezelfde training overbelast raakt is het voor een ander te licht om effect te geven. In de Giro d’Italia van vorig jaar werd Froome steeds beter en was Yates aan het einde na bijna 3 weken fietsen gesloopt.

hoe hard moet/mag je trainen

Richtlijn
Een richtlijn kan zijn als je samen met anderen traint en je voelt super: train hard en laat zien dat je goed bent. Voel je je niet helemaal top, verschuil je dan wat in trainingen en doe net iets minder dan de anderen. En altijd: geef tijd voor herstel.

Periodisering
Als je maximaal 3 keer per week traint, heb je voldoende mogelijkheden om te herstellen van je trainingen en als je daarbij gevarieerd traint is dat prima en is periodiseren niet nodig. Ga je vaker trainen, dan kunnen de verschillende trainingen elkaar in de weg gaan zitten en is uit onderzoek gebleken dat periodiseren in training waarbij je verschillende typen trainingen (kort/kracht en lang/interval) per periode extra aanstipt meer trainingsresultaat geeft. Ook is het dan belangrijk variatie aan te brengen in de trainingsbelasting van de verschillende weken (zwaarte van de trainingsweek).

Wil je meer weten over periodisering? Kijk naar nog even naar deze blog en hier vind je meer informatie over periodiseren in trainingen.

Je kan reageren op dit bericht.

Reageer