Schaatsles geven: hoe, wat en waarom?

17 oktober 2019 Door: Mark Hakkeling

Een moeilijke vraag die ik als schaatsinstructeur krijg is: Kun je me vertellen wat ik fout doe, dan kan ik dat verbeteren.

Hoe

Deze vraag is voor mij niet moeilijk om te beantwoorden. Maar ik realiseer me dat ik met het directe antwoord iemand niet beter kan laten schaatsen. De vraag is namelijk hoe moet ik schaatsen en mijn directe antwoord zou dan zijn: zo moet je schaatsen.

Met proberen om op een specifieke manier te schaatsen, gaat die persoon hoekig, geforceerd en gefixeerd op een houding of richting schaatsen. En dat is nog los van de vraag of ik genoeg van deze persoon weet om te weten hoe de ander moet schaatsen. Daarnaast lijkt elke echte verbetering van de schaatsbeweging te verdwijnen als er niet meer geconcentreerd gereden wordt, maar bijvoorbeeld achter anderen aan of in een wedstrijdsituatie.

Wat

Tijdens mijn schaatslessen en trainingen probeer ik me te focussen op wat een rijder kan doen om beter te gaan schaatsen. Ik richt me op opdrachten die schaatsers verleiden/dwingen om vrijer/beter te gaan schaatsen. Ik doe dit door ze te vertellen wat ze moeten doen in mijn opdrachten en niet te zeggen hoe ze dat moeten doen. Zijn ze bezig met de opdracht, dan kijk ik natuurlijk heel goed hoe ze het doen. Dit verschaft mij informatie voor de volgende opdracht. Deze opdracht is dan weer een (hopelijk verleidelijke) wat.

Waarom

Ik hoop natuurlijk dat uit mijn verleidingskunsten duidelijk wordt waarom ik de “wat” opdrachten geef. Ik wil natuurlijk wel kunnen uitleggen waarom ik de opdrachten geef. De uitleg is dan een combinatie van hoe wordt er geschaatst en wat kun je doen om dat te verbeteren.

Schaatsen met stoelDieren nadoen Bussum

 

 

 

 

 

Deze blog sluit aan bij het ‘methodische opbouw‘ onderdeel van de vernieuwde schaatsacademie.  

Je kan reageren op dit bericht.

Reageer