“Gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken”*

5 december 2012 Door: Chris van Saaze

Hoe wordt een instructeur een goede instructeur?

Duosportinstructeurs zijn zeer bedreven in schaatsles geven. Zij begeleiden het leerproces van ‘hun’ cursisten. Ze maken een inschatting van de vaardigheden, bepalen het doel en de stapjes ernaartoe, geven feedback en maken een inschatting van de voorkeuren die een cursist bewust en onbewust heeft. Het begint bij de cursist. De instructeur bouwt er omheen en gebruikt daarvoor het vermogen en onvermogen van de cursist.

Dit jaar zijn we gestart met een mooi nieuw systeem genaamd Coach 360, wat wordt gebruikt voor de begeleiding van (top)sporters en coaches. Kort gezegd is het belangrijkste van dit systeem de identiteit van de gecoachte; zijn of haar drijfveren, ambities, vaardigheden en gedragsvoorkeuren.  (www.coach360.nl)

Ervaren instructeurs worden soms opleider of begeleider en Coach 360 is in onze ogen precies wat we nodig hebben omdat we voor het leerproces en de relatie tussen instructeurs hetzelfde voor ogen hebben als die tussen cursist en instructeur; samen op weg om beter te worden.

Het blijkt dat er nog veel te leren is. Misschien is de betrokkenheid bij eigen collega’s te groot of misschien wil je te graag dat een collega naast jou op de baan het ook goed doet. In ieder geval is het moeilijk om niet in de beginnersfouten van lesgeven en begeleiden te trappen; alle informatie in een keer geven, alles voorkauwen, niet zelf laten proberen, verbieden, gebieden en weinig geduld hebben.
Zorgen voor een vruchtbare bodem, af een toe een beetje water en genoeg zonlicht. Gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken.*

 

*Titel: Gras groeit niet sneller door aan de sprietjes te trekken, Marcel van Roosmalen

Je kan op dit moment niet reageren.