gastblog D-Day 3 februari 2017 Instructeurs mee met Skate4AIR

9 februari 2017 Door: Chris van Saaze

IMG_8512

Een gastblog…

Voor de derde keer gaan we mee met Skate4AIR naar de Weissensee. In de voorbereiding, tijdens clinics en tijdens de tocht doen we wat we kunnen om de deelnemers waar nodig te helpen om de tocht te volbrengen. Acht instructeurs schaatsen mee in verschillende groepen (7, 8, 9, 10 en 11 uur) voor kopwerk of achtervanger. Hieronder een verslag van Editie 7 van Skate4AIR.

Ook als je er niet bij was kon je aan de hand van “live-timing” duidelijk zien dat editie 7 van Skate4AIR een heftige was. Alle groepen begonnen voor zonsopgang met een paar rondes strak op schema. Maar best snel al gebeurde er rare dingen.  De transponder van Eveline van de 11-uur groep bleef op 66,67 kilometer steken terwijl Jolijn, ook van de 11-uur groep wel versprong.

Eveline over de telefoon: “Zit bij de EHBO, duim dik en pijnlijk… …gekneusd of gebroken (gebroken red.)… …ik ga mij snel warm aankleden en naar de Skate4AIR tent om te helpen.”

Ok, Jolijn alleen op de 11-uur groep. Gelukkig is daar nog Casper Mouissie van Skate4AIR nog bij met veel ervaring, maar ook niet meer helemaal in topvorm door een val eerder in de week. Na 133 kilometer ligt de 11-uur groep van Jolijn nog op schema mede dankzij de onbegrensde inzet van Duosportcollega en Team Skate4AIR trainer Bram.

skate4air freek3

66 Kilometer… De snelheid gaat er een klein beetje uit en op de webcam zijn steeds meer plukjes Skate4AIR deelnemers te zien die weliswaar zwaaiend voorbij komen, maar met een zorgwekkend laag tempo. En Edwin’s transponder “tikt niet meer aan”. Edwin staat volledig doorweekt en koud aan de kant heeft niet zijn dag met valpartijen en meerder zwempartijen. In de groep zit echter Duosport Hoorn collega, Peter. Peter rijdt het liefst op kop en dat komt de 8-uur groep goed uit. Hij neemt officieus een rolletje op zich als windvanger en rijdt uiteindelijk een respectabele 8:02.

Nu moet de pech erop zitten. Freek en Tim liggen precies op schema en merken dat er in de groep een deel zit wat dat prima trekt, maar ook een deel voor wie de omstandigheden of een enkele valpartij net even te veel zijn. Zij splitsen de groep waarop Freek als een haas afstevent op 8:52 met een erg blije en trotse 9-uur groep. Voor het overige deel komt de man met de hamer… hard. Te snel starten is vreselijk en je komt jezelf tegen. Het tempo daalt naar wat nog enigszins haalbaar is. Mensen vallen en Tim moet kopman en achtervanger zijn. Er is hulp, maar makkelijk is anders.

Skate4air Janneke3Ondertussen blijven Roan en Janneke bij elkaar. Niet iedereen kon bijblijven in de 10-uur groep, maar hij is nog grotendeels in tact. Ze liggen op schema en besluiten en grouppe naar de finish te gaan mede omdat er niemand is die ook nog maar iets over heeft. Beoogde finishtijd: 10:26 oftewel half 6. Dan komt echter het bericht. “Gezien de omstandigheden heeft de organisatie besloten om de het hek dicht te doen om 16:00.” Janneke is even ontroostbaar. Ruim 166 kilometer op schema in deze omstandigheden en dan toch niet halen is even een niet te verkroppen feit. Zo zijn er meer in de groep, maar gelukkig is de weg naar de ingekorte finish nog lang genoeg om te beseffen dat 183 kilometer op dit ijs met deze omstandigheden een onnoemelijk knappe en mooie prestatie is en wellicht werkt de record-opbrengst voor Skate4AIR van deze editie ook om het leed te verzachten.

Voor een deelnemer in de 10-uur groep ligt dat anders. Hij schaatst samen met Bram langs de finish en al rekenend en op iets illegale wijze volbrengt hij de 200.

Terug naar Tim en dan moet je beginnen bij David. Hij doet zijn prestatie van vorig jaar (200 kilometer 7-uur groep en 85 kilometer 11-uur groep) nog eens dunnetjes over. Na de finish van de 7-uur groep in 7:26 waar hij zelf zegt gered te zijn door Roelof Koops van Team Skate4AIR is hij overal te vinden. De 9-uur groep van Tim doet om 15:00 nog 1 keer de verzorgingspost van Skate4AIR aan alvorens de op een na laatste ronde in te gaan. Eerst zorgt David voor Tim door een “gelletje erin te spuiten”. Die raapt zichzelf en zijn groep bijeen en vertrekt met Swen Faber (Duosporter en Team Skate4AIR) om op tijd over start finish te gaan. Onderweg gaat er een schaats van een deelnemer kapot. Deze wordt door Tim getrokken en geduwd terwijl de rest doorschaatst. Peter van de Pol, toprijder bij Team Skate4AIR snapt direct waar het om gaat en voorziet een logistiek probleem bij de verzorgingspost. Hij zorgt voor 10 draagbare pakketjes en een team die de groep opwacht en de pakketjes al rijdend aan de deelnemers geeft. Zijn tactiek blijkt doorslaggevend. Een bidon blijkt echter niet de goede (voor een CF-patient luistert dat heel nauw) en na wat telefoonverkeer tussen David en Swen is David onderweg met de goede bidon. Probleem opgelost.

skate4air freek 2

Twee minuten voordat het hek dicht gaat kan het laatste deel van de 9-uur groep hun laatste ronde in. Tim en de pechvogel doen bij de verzorgingspost de snelste schaatswissel ooit terwijl de seconden wegtikken. Met nog 9 seconden te gaan komen zij over start/finish. Net op tijd om de laatste ronde te mogen rijden. Het mogen rijden van de laatste ronde voelt voor deze groep al als finishen en de echte finish een ronde later is een memorabele.

Terug naar het scorebord

Geen finish in het donker voor de 11-uur groep. Geen finish voor de 10-uur groep. Veel mensen die hun groep vanwege de scheuren en valpartijen niet konden bijhouden. Dit hebben we nog niet meegemaakt. Een slagveld zogezegd. Als voorrijders onze meest heftige editie met veel spanning en zenuwen vooraf en ook een heftige tocht. Ondanks hun voorbereiding en wilskracht toch mensen van wie je soms de verhalen weet af zien vallen is gewoon heel naar. Aan de andere kant ook heel veel waardering en respect. Los van de pech stond er weer een supermooie en gemotiveerde groep deelnemers en vrijwilligers die andermaal het verschil maakten. De mannen van Team Skate4AIR die weer uit het niets als reddende engeltjes de deelnemers én voorrijders uit hun dip trokken. Ook een heftige tocht is mooi. Op naar de volgende.

 

finish team

 

 

 

 

 

 

Het finishteam van Skate4AIR

Je kan op dit moment niet reageren.