Er is weer ijs

21 september 2018 Door: Mark Hakkeling

   
Van zomer-training naar ijs-training naar prijzen winnen en natuurijs geluk.

Deze tijd van het jaar staat in het teken van de overgang van pure zomer-training naar ijs-training. Er zijn al ijsbanen open (welke ijsbaan wanneer zie je in het schema hieronder) en er zijn al schaatsers die naar ijsbanen gaan om daar rondjes te rijden op heerlijk rustig ijs.


fietsen verleer je niet 
schaatsen verleer je niet

Is het weer de eerste keer van het seizoen? Wees gerust, schaatsen verleer je niet, net als fietsen en zwemmen. Begin alleen niet alsof je gisteren nog geschaatst hebt. In deze blog vind je een schema voor jouw eerste ijstraining na de zomer. Verder vind je een overzicht van de ijsbanen in Nederland met hun openingstijden en tot slot kun je meetrainen met het trainingsschema van de Loon Masters.

Schema voor de eerste keer schaatsen na de zomer

Wanneer gaat welke ijsbaan open

Locatie

Naam Schaatsbaan

IJsbaan open

Alkmaar

De Meent

12-okt

Amsterdam

Jaap Edenbaan

13-okt

Biddinghuizen

Flevonice

1-dec

Breda

Kunstijsbaan Breda

13-okt

Den Haag

De Uithof

1-okt

Deventer

De Scheg

13-okt

Dordrecht

Sportboulevard Dordrecht

30-sep

Dronten

Leisure World Ice Center

22-sep

Eindhoven

IJssportcentrum Eindhoven

12-okt

Enschede

IJsbaan Twente

29-sep

Groningen

Kardinge

7-okt

Haarlem

Kunstijsbaan Kennemerland

29-sep

Heerenveen

Thialf

10-sep

Hoorn

De Westfries

29-sep

Leeuwarden

Elfstedenhal

16-sep

Leiden

Schaatshal Leiden

6-okt

Nijmegen

Triavium

1-okt

Rotterdam

Schaatsbaan Rotterdam

1-dec

Tilburg

Ireen Wüst IJsbaan

13-okt

Utrecht

Vechtsebanen

29-sep

Zoetermeer

PWA Silverdome

10-okt

 

Het trainingsschema voor deze week van de Loon Masters.

Eerste schaatstraining
Warming up buiten de baan: Zelf verzorgen.

Warm het ijs op.

Inrijden tot 10 minuten na begin trainingsuur. Zorg dat je twee keer 4 ronden rustig hebt ingereden en een versnelling tot begin bocht hebt gedaan.
Vervolgens:
Piramide 6-4-2-4-6 ronden lekker ontspannen rijden. Rust 2 ronden.
4 maal 200 meter(shorttrackbocht) en 600 meter rust
Verder wat je benen aangeven wat goed voor ze is.

Training conditie, suggestie
Fietsen:
Infietsen 10 minuten.
– 3 x 1 blok van 10 minuten in duur 2.
Tussendoor 3 minuten in duur 1.
– 1 blok van 5 minuten in duur 2 met 2 minuten rust duur 1.
Minimaal 5 minuten echt rustig uitrijden

Hardlopen:
Inlopen: 5 minuten
– 3 x blok van 5 minuten in duur 1 en gelijk daarna 2 minuten in duur 2.
rust tussendoor 2 minuten
– 3 x 1 blok van 5 minuten in duur 2.
Tussendoor 2 minuten in duur 1.
Minimaal 3 minuten echt rustig uitlopen

Sprong/passen training (mag ook op de schaatsplank)
Kort sprongen blok voor spanning in de benen/actief herstel(daarna met een eiwitdrankje stretchen en op de bank.)
Eerst w.u. ongeveer 10 minuten, inlopen, grote diepe passen, zijwaartse passen enz.
3 blokjes:
1 Schaatspassen of rustig planken (korter)   2 maal 30 sec, minuut rust ertussen
(nadruk op diep blijven zitten, gewicht goed boven de voeten)
2 Schaatssprongen of explosief planken  2 maal 10 sprongen, minuut rust ertussen
(kies een schaatssprong die je prettig vindt)
3 Schaatspassen of rustig planken(korter) 2 maal 30 sec, minuut rust ertussen
(nadruk op diep blijven zitten, gewicht goed boven de voeten)
4 Startjes. 5 maal droogstart. Voeten 90 graden, knieen gebogen, laat je naar voren vallen en plaats de eerste passen je tenen naar buiten. Ongeveer 15 passen starten.
5 Laatste 5/10 minuten explosieve sprongtraining waarbij je ergens op springt vanuit schaatshouding tot schaatshouding.

Band training (tweetallen om en om of zoek een hulpje)
Korter maar intensiever dan vorige week
Na een goed w.u. van zeker 10 minuten doe je twee blokjes.
Blok 1 3 maal 11/2 minuten bochten. 1/2 Minuut naar links, 1/2 minuut naar rechts en 1/2 minuut naar links. Rust tussendoor 4 minuten.
Blok 2 3 maal 3 minuten combi bocht/rechte eind. Wissel 2 minuten lang 14 bochtpassen links en 12 schaatspassen rechte eind af. De bocht hangend in de band, het rechte eind met heel licht band weerstand.
Cooling down, uitwandelen/dribbelen en rollen.

 

Je kan reageren op dit bericht.

Reageer