heeft een VAN – NAAR onderbouwing
van modulair naar holistisch: Het totaal is groter dan de som der delen, het oefenen in deelbewegingen om daarna een totaal beweging te maken deden we eigenlijk toch al niet. Wel accenten leggen in een totaalbeweging. Holistisch is ook dat je de mens niet alleen ziet als een mechanisch of bio-mechanisch maar als een neuro-bio-mechanisch individu en dat betekent dan ook dat je rekening moet houden met o.a. de emotionele staat van de persoon, de invloed van de weersomstandigheden, het tijdstip van de dag, veiligheid etc etc etc (zelforganisatie ondersteunen)
van expliciet naar impliciet: Er is een uitgesproken uitleg, handelingsregels naar meer voorwaarden scheppen voor onbewuste leertrajecten. Ik denk dat uiteindelijk iedereen zich ook wel bewust mag worden van zijn/haar om bewuste handelen om daarin een mooie vervolg (ontwikkel) stap te maken (faciliteren van zelforganisatie)
van sjabloon leren naar individuele techniek invulling: Er is een voorbeeld, een model, een identificatie, voorwaarden, grondbeginselen en iedereen kan daar op zijn eigen manier mee stoeien (faciliteren van zelforganisatie)
Je kunt best verschillende templates hebben in verschillende fases (stadia) van de beweging. Een template die via Z-Health komt (goed gefundeerd is) en die leuk is om te doen
van drillen/herhalen naar veel verschillende variatie vormen: Is voor mij eigenlijk de 10.000 uur regel van ericson (ook beetje het Fitts-Posner model) t.o.v. Differential Learning van Schollhorn (faciliteren van zelforganisatie)
van docent bepaalt de leerroute naar leerling bepaalt de leerroute: Voor mij betekent dat dat de docent – instructeur nog wel de grote lijn van de thematiek bepaald en dat op zo’n manier (stoeien met verschillende didactische manieren van aanbieden van het thema) dat de leerling – cursist zelf zijn eigen route kan bepalen, (dus eigenlijk de waarom-waarheen-wie-wat vragen in een eigen volgorde kan beantwoorden) (faciliteren van zelforganisatie)