thema’s

Zoals je kan lezen bij Een goede schaatsbeweging kun je thematisch benaderen zijn er allerlei verschillende aspecten aan de hand waarvan je de schaatsbeweging van je cursisten kunt analyseren. Je kunt dus een van de puntjes van de cirkels kiezen om met je groep mee aan de slag te gaan. De eerste twee cirkels gaan uit van de totaal beweging en bevatten aspecten die komen kijken bij iedere (sport)beweging. De laatste cirkel verdeelt de schaatsbeweging juist in verschillende fases. Het is soms verleidelijk om veel lessen voornamelijk vanuit die laatste cirkel te geven, maar bedenk je dat ook binnen iedere fase alle bewegingstechnische en fysieke aspecten van de schaatsbeweging horen. Voornamelijk cursisten met aardig wat ervaring, die op een gegeven moment een beetje vast kunnen lopen in hun leerproces hebben minder baat bij oefeningen uit de cirkel die de schaatsbeweging in onderdelen hakt. Bij opdrachten uit de cirkels die uitgaan van de totaalbeweging wordt er eigenlijk altijd “echt” geschaats.

Bewegingstechnische aspecten

Fysieke aspecten

Fases van de schaatsbeweging