Opdrachten 7-8

Opdrachten voor alle thema’s:

Tijdens de lessen kunnen veel reguliere schaatsoefeningen gebruikt worden. Kinderen hebben een betere concentratie en de motoriek wordt ook beter waardoor de oefeningen langer en iets complexer kunnen worden. Ook hebben de kinderen meer behoefte aan afwisseling in de oefenstof.

Waar moet je op letten bij lesgeven aan 7/8 jarigen

Tweeling tikkertje 

Tikkers schaatsen hand in hand, als ze iemand tikken houd die ook een hand vast. Als er vier kinderen zijn worden het weer twee tweelingen, etc. Doe als instructeur vooral mee, ze vinden niks leuker dan proberen jou te tikken).

 

Bewegings technische facetten

Ritme

Balans

Frequentie

Houding/stand v/d gewrichten

Timing

Verschillende fases/onderdelen v/d schaatsslag

Afzet

 

Glijden/snijden/sturen

Plaatsing

Bijhaal

Zoals je ziet zijn de opdrachten voor de verschillende fases/onderdelen v/d schaatsslag nog niet heel erg gevuld. Met deze groep ben je vooral globaal aan het werk. Een meer technische/concrete/expliciete manier van lesgeven past nog niet echt niet voor deze groep.

Een mogelijke opbouw van lessen

(altijd mogelijk aan te passen aan je groep)

  1. Veel aandacht aan balans, stabiliteit
  2. Vanuit balans naar ritme
  3. Vanuit balans en ritme naar timing
  4. Vanuit balans en ritme naar timing naar houding