Gevorderde jeugd
- Van jongs af aan schaatsen geleerd
- Vrij op het ijs
- Leeftijd vanaf ongeveer 9 jaar, hogere 7/8
- Wedstrijdschaatsers
- Technisch gemiddeld tot bovengemiddeld
HET RECHTE EIND : Wat zie je gebeuren bij jouw groep?
Zijn mijn cursisten in staat om hun gewicht te verplaatsen van het ene op het andere been?
- Waarom schaatsen begint bij gewichtsverplaatsing.
- We hebben de schaatsbeweging gekoppeld aan een aantal mechanische uitgangspunten. We zijn tot de conclusie gekomen dat het van groot belang is dat je je gewicht zo kort mogelijk op twee benen moet dragen. Vereenvoudigd stap je dus, bijna net zoals bij wandelen, van je ene voet op de andere.
- Wat zijn de voorwaarden om gewicht te kunnen verplaatsen?
- Voeten optillen (link naar techniek gewichtsverplaatsing)
- Balans
- Grip
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Gewicht verplaatsen op de plaats
- V-stand, gewicht verplaatsen glijdend
- Voeten optillen
- Glijden
- Balans
- Grip
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Gewicht op twee benen, ook wel steppen genoemd
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Waarom steun zo belangrijk is bij schaatsen?
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Knieën boven de tenen
- Glijden in balans
Zijn mijn cursisten in staat om te glijden op één been met hun knie boven hun tenen?
- Eenmaal in staat om het gewicht te verplaatsen, zal je de basis moeten leggen om de verdere techniek aan te kunnen leren.
- Een essentieel onderdeel is kunnen glijden op één been met je knie boven je teen.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- Kunnen glijden met het gewicht op één been, zowel rechts als links
- Balans
- Buigen van de knie tijdens het glijden
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Ontspannen
- Knieën boven de tenen
- Zoeken naar balans en evenwicht
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Benen strekken zodra het gewicht op het nieuwe
been komt - Steppen
- Benen strekken zodra het gewicht op het nieuwe
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Grip
- Schaatsen slijpen
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Haaks op je schaats afzetten
- Knie buigen na de afzet
Zetten mijn cursisten haaks af op hun schaats en zijn ze in staat om hun “nieuwe” schaats stabiel en vol overtuiging neer te zetten?
- Op het moment dat de basis is gelegd, glijden met het gewicht op één been en in staat zijn om tijdens het glijden je knie boven je tenen te houden, kun je vervolgstappen maken.
- Eén van die vervolgstappen is haaks op je schaats wegduwen met je glijdende been en zorgen dat je vervolgens stabiel plaatst met je andere been en in balans bent.
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Haaks op de schaats afzetten
- Verplaatsen van je lichaam
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen?
- Lichaamsgewicht verplaatsen
- Glijden op één been in balans
- Knie boven de teen tijdens het glijden
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Knie strekt tijdens het glijden
- Afzet loopt weg naar achter als de knie niet goed gebogen is
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Knie buigen na de afzet
Buigen mijn cursisten hun knie na de afzet en weten ze hun bovenbeen te ontspannen?
- Door je knie te buigen na de afzet creëer je ruimte om tegen je schaats aan te kunnen hangen.
- Dit is een voorwaarde om gebruik te kunnen maken van druk. Eenmaal in beweging wil je ook zo veel mogelijk energie kunnen sparen. Dat kun je doen door je bovenbeen recht onder je te laten hangen.
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Buigen vanuit de knie i.p.v. uit de heup
- Knie onder je lichaam brengen na de afzet
- Ontspannen van je bovenbeen
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen?
- Balans
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Bovenbeen wordt ook opgetild
- Bijhaalbeen komt niet helemaal onder het lichaam
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Insturen
- Druk opbouwen
- Haaks op de schaats afzetten
Zijn mijn cursisten in staat om te hangen tegen hun schaats, druk op te bouwen en in te sturen?
- Zodra een schaatser in staat is om stabiel op een been te glijden en ruimte kan maken om te hangen door de knie te buigen, kan je aan de slag gaan met het opbouwen van druk.
- Door druk tegen de schaats gaat je schaats sturen. Door deze druk tegen de schaats en het insturen zal de schaatser makkelijker snelheid houden.
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Hangen tegen de schaats / Zwaar maken tegen het ijs
- Insturen
- Bovenlichaam / Schouders stil houden
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen?
- Stabiel glijden met het volledige gewicht op één been
- Knie boven de tenen kunnen houden tijdens het glijden
- Ruimte maken om te hangen door knie te buigen na de afzet
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Niet compact kunnen houden van het lichaam
- Bovenlichaam / schouders stil houden
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Ronding van de schaats
- Visualisatie:
De schaats heeft, zodra hij het ijs raakt, een bepaalde route. Hieronder zie je in stappen uitgelegd hoe die route is en wat er gebeurd op ieder moment. Oftewel: Hoe is de timing van het schaatsen optimaal?
Wat doe je als je deze 5 stappen hebt doorlopen?
In het proces van het aanleren van de schaatsbeweging worden telkens terugkerende thema’s en stappen op een steeds hoger niveau behandeld. De wijze waarop de thema’s worden aangeboden heeft hiermee de vorm van een spiraal. Dat wil zeggen, als je deze 5 stappen hebt doorlopen ga je kijken welke stap nog wat extra aandacht nodig heeft. Zo blijf je continue sleutelen aan de techniek, steeds op een hoger niveau. Met behulp van de ‘leerspiraal‘ wordt de schaatsbeweging steeds verder verbeterd. Hierbij wordt altijd uitgegaan van de totale beweging.
Opwaartse leerspiraal
Soms zul je zelfs merken dat je bezig bent met een bepaald onderdeel, maar dat er bij een eerder behandeld onderdeel iets mis gaat. In dat geval kan het verstandig zijn om eerst weer aandacht te besteden aan een element dat je eerder hebt behandeld, omdat die aan de basis ligt van een ander deel schaatstechniek. Een stapje terug doen is helemaal niet erg! Sterker nog, het is beter dan iets willen doen waar je cursisten nog (lang) niet aan toe zijn!
DE BOCHT
Lukt het jouw cursisten om hun knieën te buigen tijdens het glijden en heb je plezier voor de bocht gecreëerd?
- Waarom de bocht begint bij knieën boven tenen
- Voordat je aan het stappenplan van de bocht begint is enige basis op het Rechte Eind vereist. Vanuit stilstand is een bocht in de vorm van pootje over niet van toepassing. Je kunt je dan ook gewoon omdraaien. Daarom zul je met een groep Beginners nooit beginnen met de bocht, maar eerst de basis van het “Rechte Eind” behandelen.
- Wanneer iemand kan glijden met de knieën boven de tenen op het rechte eind, kun je beginnen met de bocht. Dit zal ook je eerste uitgangspunt zijn met het aanleren van de techniek. Om je balans te controleren zal een cursist met gebogen knieën moeten kunnen glijden, zowel op het rechte eind als in de bocht.
- Een andere factor die bij beginnende cursisten speelt is angst. Deze angst, terecht of onterecht, is vooral de angst om te vallen en zich daarmee veel pijn te doen. Hoe deze angst ontstaat, heeft uiteenlopende redenen. Hoe dan ook is het een beperkende factor in het leerproces. Het is aan de instructeur om deze angst weg te nemen.
- Wat zijn de voorwaarden om te beginnen aan de bocht?
- Rechte Eind:
- Kunnen glijden met het gewicht op één been, zowel rechts als links
- Balans
- Knie boven de teen houden tijdens het glijden
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Balans
- Ontspannen
- Knieën boven tenen
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Benen strekken zodra het gewicht op het nieuwe been komt
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Plezier voor de bocht creëren
- Hoe werkt grip
- Schaatsen slijpen
- Waarom een stevige schoen belangrijk is
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- De eerste overstap
Zijn jouw cursisten in staat om (zelfstandig) een overstap te maken?
- Wanneer een cursist in staat is om in balans te glijden op een been, kan begonnen worden met de overstap.
- Dit zal nog niet bij alle cursisten direct gaan en ook nog niet alle angst zal zijn weggenomen. Bij sommige cursisten verdwijnt de angst nooit meer.
- Je kunt er als instructeur dan ook voor kiezen om met of zonder steun de eerste overstappen aan te leren.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- Glijden in balans op een been
- Durf om over het kantelpunt heen te stappen
- Het gevoel dat de overstap veilig gemaakt kan worden
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Ritme in de overstap
- Knie boven de tenen houden tijdens het glijden
- Direct het volledige gewicht op het “nieuwe” been na de overstap
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Knieën strekken tijdens het glijden
- Het gewicht niet volledig over het linkerbeen (durven) laten komen
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Schaatsronding
- Waarom een stevig schoen zo belangrijk is
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Heup de bocht in drukken, niet laten wegdraaien
- Linker schaats op de buitenkant plaatsen
Lukt het jouw cursisten om hun linkerschaats op de buitenkant te plaatsen?
- Als een cursist kan overstappen, wil hij ook stabiel en stevig staan.
- Om grip te hebben en af te kunnen zetten moet je eerst je linker schaats op de buitenkant kunnen plaatsen.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- Overstap kunnen maken
- Linker schaats niet links, maar rechts van het lichaamszwaartepunt plaatsen
- Knieën boven de tenen houden tijdens het glijden
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Plaatsen van de linkerschaats
- Gewicht in een keer volledig op linker schaats zetten
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Linkerschaats te veel naar links en dus buiten het lzp plaatsen
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Hoe werkt grip in de bocht
- Waarom een stevige schoen belangrijk is
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Afzetten in de bocht
- Gebruik maken van druk / insturen
Kunnen jouw cursisten hun heup de bocht in drukken?
- Wanneer cursisten in staat zijn om de eerste overstap te maken, kun je beginnen om de techniek van de bocht te verbeteren.
- Een eerste stap kan zijn om ervoor te zorgen dat de heup in lijn is met de schouders en enkels.
- Oftewel: de heup moet je ook de bocht in drukken.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- In staat zijn om over te stappen
- Knieën boven de teen houden tijdens het glijden
- Balans
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Heup de bocht in de drukken
- Billen omlaag zakken
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Hangen met de schouders zonder de heup mee te nemen
- Heup draait weg
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Waarom stevige schaatsschoenen belangrijk zijn
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Plaatsen met links op de buitenkant
- Afzetten in de bocht
Zijn jouw cursisten in staat om haaks op hun schaatsen af te zetten in de bocht?
- Nu de linkerschaats op de buitenkant wordt geplaatst,
- kun je gaan afzetten met beide benen en dus je snelheid behouden of wellicht zelfs vergroten in de bocht.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- Linker schaats op de buitenkant plaatsen
- Knieën gebogen houden
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Hoe werkt de afzet in de bocht?
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Volledig uitstrekken tijdens het afzetten
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Ronding van de schaats
- Hoe werkt grip in de bocht
- Waarom scherpe schaatsen belangrijk zijn?
- Hoe helpt een stevige schoen in de bocht?
- Wat zou een vervolgstap kunnen zijn?
- Gebruik maken van druk
- Meesturen met de bocht
Zijn jouw cursisten in staat om hun schaats mee te laten sturen in de bocht?
- Het gebruik van druk maken is van toepassing als cursisten een volledige bocht kunnen lopen zonder tussenslagen.
- Wat zijn de voorwaarden om dit te kunnen doen?
- Redelijk hoge snelheid (de bocht uitvliegen)
- Heup de bocht in drukken
- Goed achterop blijven staan
- Welke delen van de techniek kunnen ter sprake komen?
- Gewicht op je hakken houden
- Heup de bocht in drukken
- Schouders horizontaal houden t.o.v. het ijs
- Wat zijn voorkomende fouten?
- Heup draait de bocht uit
- Gewicht te veel op de voorvoet
- Schouders draaien weg
- Rechter schouder te hoog
- Welke extra informatie kun je geven tijdens deze stap?
- Hoe werkt de schaatsronding in de bocht?
Wat als je alle stappen hebt doorlopen?
In het proces van het aanleren van de schaatsbeweging worden telkens terugkerende thema’s en stappen op een steeds hoger niveau behandeld. De wijze waarop de thema’s worden aangeboden heeft hiermee de vorm van een spiraal. Dat wil zeggen, als je deze 5 stappen hebt doorlopen ga je kijken welke stap nog wat extra aandacht nodig heeft. Zo blijf je continue sleutelen aan de techniek, steeds op een hoger niveau. Met behulp van de ‘leerspiraal‘ wordt de schaatsbeweging steeds verder verbeterd. Hierbij wordt altijd uitgegaan van de totale beweging.
Opwaartse leerspiraal
Soms zul je zelfs merken dat je bezig bent met een bepaald onderdeel, maar dat er bij een eerder behandeld onderdeel iets mis gaat. In dat geval kan het verstandig zijn om eerst weer aandacht te besteden aan een element dat je eerder hebt behandeld, omdat die aan de basis ligt van een ander deel schaatstechniek. Een stapje terug doen is helemaal niet erg! Sterker nog, het is beter dan iets willen doen waar je cursisten nog (lang) niet aan toe zijn!