kijkt en ziet de groep

Als je niet kan zien hoe je cursisten schaatsen, hoe ze met een aanwijzing of oefening aan de gang gaan, wordt het erg lastig om een goede schaatsinstructeur te zijn. Iedere keer dat je je cursisten op pad hebt gestuurd sta je voor een keuze: wil je alle cursisten zien, of wil je er een aantal bekijken tijdens deze opdracht?

Een voordeel van aandacht besteden aan een beperkt aantal cursisten is dat je relatief véél tijd kan besteden aan een cursist. Het nadeel is dat je niet iedereen ziet, dit kun je echter opvangen door meerdere opdrachten achter elkaar via deze methode te doen, en telkens andere cursisten de aandacht te geven.

Waar ben je als instructeur
Wanneer je er voor kiest om zoveel mogelijk cursisten te zien, is een voor de hand liggende methode om met de voorste cursisten mee te rijden en je vervolgens af te laten zakken totdat je iedereen gezien hebt. De voordelen van deze methode zijn: je kan al rijdend het voorbeeld nogmaals geven, je kan het oefentempo aangeven en deze methode is vrij energiezuinig voor de instructeur. De nadelen zijn dat je de achtersten misschien niet ziet wanneer je opdracht-lengte beperkt is, of dat de opdracht erg lang duurt bij een grote groep cursisten. Verder is afzakken lastig bij grote drukte en het niveauverschil moet niet te groot zijn.
Een andere methode is om met de achterste cursisten mee te gaan en vervolgens naar voren te rijden totdat je ze allemaal gezien hebt. Het voordeel van deze methode is dat je achter de cursist kan rijden zonder dat die het merkt. Bovendien begin je nu waarschijnlijk met de minst snelle schaatsers, die je aandacht misschien beter kunnen gebruiken. De nadelen zijn dat je hard moet schaatsen wil je binnen de tijd dat een opdracht duurt iedereen kunnen zien, zeker bij een grote groep cursisten. Deze methode kost veel energie, zeker als het niveauverschil groot is.

In plaats van met meerijden met je groep zou je er ook voor kunnen kiezen ergens op de baan stil te gaan staan, om al je cursisten te kunnen bekijken. Een groot voordeel is dat ze allemaal langs komen en dat deze methode energiezuinig is. Het nadeel is dat je weinig tijd hebt om goed te kijken, zeker als het wat drukker is op de baan. Bovendien is het moeilijker om aanwijzingen te geven tijdens het schaatsen.

Je zou er ook nog voor kunnen kiezen half mee te rijden, en dan wel achteruit. Zo heb je net even wat meer tijd om goed te kijken en aanwijzingen te geven dan vanuit stilstand. Het is ook makkelijker om oogcontact te maken met je cursisten en de boodschap duidelijk over te brengen. Dit kan je alleen doen als het rustig genoeg is op het ijs.

De keuze voor de beste methode is afhankelijk van de opdracht-soort en de opbouw in je les. Een oefening, waarbij op langzame snelheid geoefend wordt, is ideaal om bij mee te rijden, zeker wanneer je de cursisten vraagt bij elkaar in de buurt te blijven. Alle cursisten kun je op deze manier zien en direct corrigeren. Bij een rij-opdracht zou je voor beide methoden kunnen kiezen, door ze afwisselend toe te passen kun je de nadelen van beide methoden ondervangen.
Ook de opbouw van een les kan een rol spelen bij de keuze voor een methode. Wanneer je een aantal rij-opdrachten achter elkaar geeft kun je ervoor kiezen om de eerste twee opdrachten vanaf de kant te bekijken zodat je een algemeen overzicht krijgt van wat er wel en niet goed gaat bij de groep. Vervolgens kun je twee opdrachten geven waar je in mee rijdt zodat je specifiek en individueel feedback kunt geven.

 

Wat wil je zien
Je kunt cursisten van drie kanten bekijken; van voren, van de zijkant en van achteren. Alle vormen hier tussenin zijn minder geschikt omdat dit vaak een vertekend beeld geeft. Als je je jezelf ergens positioneert om je cursisten te bekijken is het natuurlij wel van belang dat je aan de buitenkant van de baan gaat staan. 

Voor een goed vooraanzicht voor het rechte eind kun je het best aan het begin van de bocht gaan staan. Ook de overgang van het rechte eind naar de bocht kun je hier vandaan goed beoordelen. Voor een vooraanzicht in de bocht kun je het best net na het midden van de bocht gaan staan. Een voordeel van deze positie is dat je ook een zijaanzicht en een achteraanzicht kan krijgen.
Een goed zijaanzicht voor het rechte eind kun je krijgen door halverwege het rechte eind te gaan staan. Zowel aan de kant van de baan waar je staat, als aan de overkant van de baan, kun je een zijaanzicht bekijken. Voor een zijaanzicht in de bocht kun je het beste in het midden van de bocht gaan staan.
Een achteraanzicht voor het rechte eind krijg je wanneer je aan het einde van de bocht gaat staan. Je kunt hier vandaan het gehele rechte eind afkijken. Voor een achteraanzicht in de bocht kun je het beste iets voor het midden van de bocht gaan staan.