Variatie in de praktijk

12 november 2018 Door: Mark Hakkeling

“Een goede les betekent dat het ook heel gevarieerd mag zijn.” Waarom het oefenen van het rechte eind, de bocht, de bocht en weer het rechte eind, beter werkt dan de bocht, de bocht, het rechte eind en weer het rechte eind. 

Training 1&2  –  >

Training 3&4  – 

In bovenstaande plaatjes zien we twee keer twee trainingen in blokken. De eerste training start met het rechte eind, dan de bocht en de volgende eerst de bocht en dan het rechte eind. Dit in tegenstelling tot trainingen 3 &4 waarbij een hele training aan één onderdeel aandacht wordt besteed. Trainingen 1&2 leveren een beter resultaat op dankzij de variatie.

In de schaatslessen en trainingen van Duosport werken we vaak met verschillende blokken waarbij we verschillende onderdelen van de schaatsbeweging aan bod laten komen. Er is veel ruimte voor variatie. Voor je gevoel kan dat misschien verwarrend werken en zou je liever een hele les aan een ding werken. Het lijkt soms dat een hele les met hetzelfde bezig zijn meer resultaat geeft. Als je slechts na één les kijkt, dan is dat ook zo, maar dus alleen als je dat resultaat bekijkt na die specifieke les. Als je naar de resultaten kijkt aan het begin van de volgende training of verder in je leerproces, dan blijkt het beter te zijn verschillende onderdelen door elkaar te behandelen dan één onderdeel een hele les of training.

Uit onderzoek blijkt dat variatie van taken in één en dezelfde les een beter leer-resultaat geeft in een opvolgende training dan lessen en trainingen met steeds dezelfde taak.

Deze onderbouwing zie je ook terug in het Athletic Skills Model. Trainer Rene Wormhoudt legt in een filmpje uit waarom variatie zo goed is in trainingen. Deze trainingsmethode paste hij toe bij de selectie van Ajax. Inmiddels is hij werkzaam bij het Nederlands Elftal.

Om ongeveer dezelfde redenen werken we in de lessen en trainingen van Duosport met veel variatie. Veel verschillende vormen die allemaal betrekking hebben op bijvoorbeeld het rechte einde of bij kinderen op het maken van de eerste stappen op het ijs. En verschillende oefenvormen bij selectie-groepen.

Je kan reageren op dit bericht.

Reageer