eerste cursusdag na de kerst

5 januari 2014 Door: Mark Hakkeling

De eerste week na de kerst is altijd een speciale week voor je groepen.
– veel cursisten hebben niet of nauwelijks geschaatst in de kerstweken.
– enkelen hebben veel geschaatst of zelfs een intensiefcursus gevolgd.
– er komen vaak nieuwe(na de kerst) cursisten bij.

Hoe hier mee om te gaan? Misschien wel een beetje zoals de eerste week van het seizoen:

Uit de blog van oktober:

Om weer optimaal voor de groepen op het ijs te staan, zijn we weer bezig met:

Deze vragen heb je al beantwoord:
Dus kun je al wel een goede voorbereiding maken
Midden/gevorderde groepen:
– (natuurlijk een voorstel ronde)
– zo snel mogelijk een eerste schaatsopdracht met thema ritme/geen kracht. (dan heel goed kijken hoe het niveau nu is).
– Opdracht geven die aansluit bij het technische niveau van een groot deel van de groep. Dat weet je nu al, grijp terug naar een meer algemene opdracht. Weer wennen na een paar weken.
– Als kan in kleine subgroepjes een opdracht geven. Zeker al wat differentiëren.
– Een wat langere opdracht geven zodat jij kunt kijken en praten met je cursisten over; wat zij nu nog willen en jij denkt dit 2e deel van het seizoen te gaan brengen.
Beginnersgroepen: In deze groepen komen waarschijnlijk de meeste nieuwe cursisten.
Het onderscheid tussen een beginners groep en een middengroep zit meer in vertrouwen dan in schaatstechniek. In een beginnersgroep is een gebrek aan vertrouwen een te overwinnen hobbel om vrij te kunnen gaan schaatsen en alles te kunnen halen uit je mogelijkheden. Vertrouwen bouw je op uit vertrouwen en niet door opdrachten te moeten doen die angst wantrouwen oproepen.
Daarom: Snel iedereen lesgeven op zijn of haar niveau. Geef  de cursisten van voor de kerst al snel het idee dat ze heel veel geleerd hebben en laat ze veel schaatsen.
– natuurlijk een voorstel ronde waarbij je vraagt naar de redenen om te gaan lessen en de verwachtingen.
– aangeven dat je altijd uitgaat van wat zij kunnen en daar vandaan de mogelijkheden gaat proberen te vergroten.
– kleine opdrachten op een veilige plek waarbij iedereen kan stoppen met steun(boarding bijv.) als ze dat willen.
– opdrachten die ontspanning geven(gebogen knieën mogelijk maken) en stress(strekking/verkramping) tegen gaan.
– leer eventueel vanaf zittend op het ijs weer opstaan. Na voorzichtig te gaan zitten via de knieën.
– forceer niet maar zorg dat iedereen volgende week weer graag komt om zijn of haar doelen te gaan halen.

Suggestie gevorderde/midden groepen

Warming up op het ijs: 2 maal 4 ronden rustig inrijden rondje rechtop/langzaam aan de buitenkant rijdend tussendoor. Hoeft(mag) niet hard. Blijf steeds in eenzelfde ritme rijden en om je heen kijken. Schaatsen gaat dan weer vanzelf.

Blok 1
3 Maal 4 rondes;  Als je in met een groepje schaatst, kies elke keer een andere schaatser om mee te schaatsen en je rijdt om beurten 2 ronden op kop. Tijdens de rustronde zoek je de andere duo’s op en maak je een nieuwe combinatie.
Ben je alleen, 3 maal 4 ronden en elke 4 ronden rijd je met een iets ander aantal slagen op het rechte einde.
Achter wat voor schaatser(lange slagen/kortere slagen) voel jij je het beste? Of, met hoeveel slagen op het rechte einde houd je het beste snelheid zonder zware benen te krijgen?

Blok 2
3 Maal 3 rondes individueel. Neem het resultaat van de vorige opdracht mee.
Maak van deze kennis gebruik als je zelf schaatst. Kracht leveren in een ritme wat je lang vol kunt houden.
Techniek: Houd je lijf stabiel en de heupen vlak(vorige week)

Blok 3
Drie maal 2 rondes; rustig rijden op het rechte einde, de laatste 4 slagen ritme verhogen en dit hoge ritme doorzetten in de bocht.
Techniek: In de bocht is het ritme hoger dan op het rechte einde. Voor de bocht daar al aan werken maakt een beter eerste deel van de bocht. Blijf het lijf de bocht indrukken en niet de schaatsen naar buiten strekken.

Blok 4
Zo veel mogelijk ronden achter elkaar schaatsen in jouw goede ritme. Rechte eind en bocht. Blijf je lijf op een hoogte houden, knieën lang boven de tenen(vorige week).

Suggestie beginnende groepen

Warming up op het ijs:

2 tot 4 ronden schaatsen in een zo stabiel mogelijk ritme. Steeds even lang op rechts en op links. Blijf steeds in eenzelfde ritme rijden en om je heen kijken. Schaatsen gaat dan weer vanzelf.

1e blok:(zelfde als vorige week)

3 maal 3 rondes rijden met steeds tussendoor 1 ronde rust of even stilstaan bij de boarding.

Techniek: Probeer steeds even lang op rechts als op links te blijven staan en in de bocht iets meer afzetten met rechts in datzelfde ritme. Probeer steeds op een gebogen been(knieën boven tenen te gaan staan).

2e blok:

2 maal 4 ronden. Tussendoor 1 of 2 ronden rechtop rust.(Als je in een groepje rijdt maximaal 2 ronden achter elkaar op kop, dan de kop overgeven).

Techniek: Probeer op het rechte eind je slagen te tellen. Varieer eens in aantal slagen op het rechte einde.

3e blok:

Zoveel mogelijk rondes achter elkaar schaatsen. Steeds in hetzelfde, voor jou prettige ritme. Probeer je tempo zo te kiezen dat je door kunt blijven rijden en ga eventueel een paar keer een halve ronde rechtop schaatsen of even een halve minuut stilstaan aan de baording.

Techniek: Probeer een vast ritme aan te houden en blijf ver voor je kijken. In de bocht weer iets harder afzetten met rechts en wel ritme houden.

Je kan op dit moment niet reageren.