Blijf fit en begin volgend seizoen in topvorm

10 april 2018 Door: Mark Hakkeling

Voor fanatieke schaatsers is het jaar verdeeld in twee stukken. Een deel waarin je kunt schaatsen en prestaties op het ijs neer wilt zetten (het schaatsseizoen) en een deel waarin niet geschaatst kan worden en dat in het teken staat van voorbereiden op het schaatsseizoen. Afgelopen weekeinde hebben de laatste ijsbanen de 400-meterbaan gesloten. Het tweede deel van het jaar is aangebroken. Via een aantal blogs wil ik je meenemen in een voorbereiding op het ijs-seizoen van 2018/2019. Ik doe dat aan de hand van de jaarplanning en de trainingsschema’s van het team Loon masters Amsterdam: een team van wedstrijdschaatsers in de masters-klasse (+40 jaar).

Loon masters Amsterdam

Trainingsschema vrij

Het schaatsseizoen 2018/2019 begint voor hen nu. Maar wel met de aantekening dat de eerste 4 tot 6 weken na het schaatsseizoen bestaan uit trainingsschema vrije weken. Na een schaatsseizoen, dat begint in september en eindigt eind maart, waarin veel getraind wordt, veel wedstrijden worden gereden en er voor een 3 tal wedstrijden serieus gepiekt moet worden, is een periode zonder trainingsschema’s een must. Wat wel in deze periode: Lekker sporten en doen wat je leuk vindt qua bewegen met maar één opdracht; blijf fit.

Fit en in vorm

Als je fit bent is de stap naar in vorm komen (voor een sport) snel gemaakt. Van fit ga je gemakkelijk naar vorm:

Van fit naar in vorm 

Zorg dat je fit blijft, want van niet fit ben je niet zomaar fit en in vorm:

Niet fit

Beweeg veel

Hoe blijf je fit, ook in de trainingsschema-vrije weken? Fiets, loop, ren, zwem, doe wat je leuk vindt maar beweeg veel. Over een week of 3 neem ik je dan mee in de schema’s van de Loon Masters. Zo blijf je fit en begin je het nieuwe schaatsseizoen in topvorm.

Je kan op dit moment niet reageren.