Balans en onbalans

14 januari 2014 Door: Mark Hakkeling

Voor alle groepen is schaatsen een samengaan van balans en onbalans. Balans om te glijden en onbalans om af te zetten.

Deze afbeeldingen laten allemaal schaatsers in balans zien. Rechte (of bijna rechte) enkels.

 

 

Aan de andere kant van het palet zien we bij de afzet een vorm van onbalans en geknikte enkels.

 

Als instructeur heb je vaak de neiging de balans te benadrukken en te oefenen. De onbalans blijft nogal eens wat onderbelicht. Door daar met je groepen(alle niveaus) in combinatie met de afzet aandacht aan te besteden, kan de balans weleens wat minder problematisch worden. Timing(op een schaats) is natuurlijk altijd het belangrijkste. Staan, hangen, insturen en afzetten. Dit komt in alle niveaus aan de bod.

Wissel balansoefeningen:
http://www.duosport.nl/schaatsacademie/methodiek/beginners/rechte-eind/balans/

http://www.duosport.nl/schaatsacademie/methodiek/middengroep/rechte-eind/balans/

http://www.duosport.nl/schaatsacademie/methodiek/gevorderden/rechte-eind/balans/

af met druk/afzet opdrachten en benoem de verschillen.

Hieronder een les suggestie voor gevorderde groepen.

 

Hangen aan je schaatsen, gevorderde groepen 

 

De schaatser die net voor zijn strekking het schuinst hangt tegen het ijs, schaatst het snelst.
Dit is gemakkelijk gezegd, het is ook onderzocht maar hoe doe je dat? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Vorige twee weken heb ik het druk zoeken behandelt waarbij je gebruik maakt van je bovenlichaam. Deze week een nog ontbrekende schakel; het aan je schaatsen gaan hangen voor je afzet.

In de afbeelding hierboven zie je Koen Verweij(voor) en Pim Schipper prachtig druk leveren en dicht bij hun schaatsen blijven met hun zwaartepunt net voor de afzet. Beide in een net andere fase van de slag.
Koen laat prachtig zien dat je aan de binnenkant van je schaats kunt gaan hangen door naar je naar binnen te laten zakken en je lichaam juist boven je schaatsen te houden(het Sven effect uit de vorige blogs).

 

Ook op deze foto van een aflossingsteam bij de Nederlandse dames zie je deze techniek terug.

 

 

Wat werkt voor ons? Hoe kunnen we dit met onze schaatsers bereiken op het ijs?

Eerst terug naar de basis. Schuin hangen tegen het ijs voor de afzet(strekking) en dan kijken wat de toppers doen.

Zowel Koen als Pim laten hier hun onderbeen (door enkel en knie naar binnen te laten vallen) schuin ten opzichte van het ijs komen.
Dit zie je ook in het filmpje uit het handboek, waarbij een vergelijk gemaakt wordt door een cursist en een topper.

http://www.duosport.nl/schaatsacademie/methodiek/gevorderden/rechte-eind/afzet/

Ik probeer het te verwoorden in de les/training hieronder. Gebruik verschillende termen en feedback mogelijkheden want iedereen leert anders en voelt dingen op een verschillende manier.

Gevorderde groepen
Inrijden: 5 ronden, eerste 3 ronden echt rustig rijden, niet te diep zitten en alleen druk voelen.
Blok 1
3 maal 3 rondes, probeer eerst je onderbeen schuin tegen het ijs te krijgen, dan pas afzetten en je schaats neerzetten.
feedback: Timing, bijhaal been goed buigen en niet te snel de schaats bijplaatsen. 
Blok 2
2 maal 4 rondes, techniek als blok 1. Afzetten is je lichaam dwars op je schaats verplaatsen. Niet omhoog maar horizontaal.
feedback: Eerst schuinhangen, dan je lichaam verplaatsen.
blok 3
3 maal 3 rondes,
Toepassen van blok 1 en 2 in de bocht. Onderbeen schuin(rechts gemakkelijker dan links) en het lichaam de bocht indrukken.
feedback: Gelijk schuinhangen, dan het lichaam de bocht indrukken.
Blok 4
In groepjes van 4 a 5 rondjes rijden en elke ronde wisselen doordat de achterste binnendoor komt.
Je kan op dit moment niet reageren.